12kk Google-optimointia – Mitä tuloksia sain?

18.10.2021 | Digimarkkinointi, Hakukoneoptimointi (SEO)

Siitä on nyt 12 kuukautta kun ”virallisesti” aloitin omat hakukoneharrastelut tämän blogin muodossa. Viime kerran päivittelin blogini Google-optimointituloksia tänne viime huhtikuussa, tarkalleen 17. päivä. Siitä on tultu taas 6kk eteenpäin ja olisi aika katsoa tuloksia uudestaan. En ole viimeisen kuuden kuukauden aikana hirmu aktiivisesti tuottanut uutta sisältöä sivuille. Kesällä jopa taisi olla n. 2kk tauko kun en avannut edes sivun hallintapaneelia. Viime kerrasta kuitenkin tulokset ovat silti mukavasti kehittyneet, vaikka päivittely on jäänyt vähäisemmälle.

Jos haluat vielä virkistää muistiasi, ja katsoa mitä tuloksia sain 6kk sitten google-optimointia tekemällä, pääset lukemaan ne tästä.

Toimenpiteet joita tein viimeisen 6kk aikana:

  • Hakukoneoptimointi-oppaan julkaisu sivuille (laskeutumissivu + opas)
  • Metatekstien ja metaotsikointien muokkailu myyvemmiksi paremman klikkausprosentin toivossa
  • Sivun mobiiliversion parantaminen (otsikoiden rivitykset oli vähän hassuja mobiilinäkymässä, saattaa olla vieläkin)
  • Pienet ulkoasun muokkailut siellä täällä
  • Vanhojen tekstien pienet korjailut

12kk Google-optimointi tulokset tiivistettynä

google-optimointi

Vertailukohteena toimii viimeisen puolen vuoden ajanjakso sitä edeltävä 6kk ajanjakso (17.4.2021-17.10.2021 vs. 28.10.2020-17.4.2021)

TULOKSET:

  • 173 kpl Sivustovierailijoita hakutulosten kautta (vierailijoiden määrä tuplaantui viime jaksoon verrattuna)
  • 0,5% Keskimääräinen klikkausprosentti
  • 38 000 Näyttökertaa hakutuloksissa (näyttökertojen määrä lähes seitsenkertaistui viime jaksoon verrattuna)
  • 56. sija keskimääräinen sijoitus hakukoneessa

Tulokset purettuna

Suunnilleen heti viikko viime hakukoneoptimointipäivityksen jälkeen blogini näyttökerrat hakutuloksissa lähti melkoiseen kasvuun. Nopeasti tuloksia vilkaisemalla näkee että viime kerrasta näyttökertojen määrä hakutuloksissa on ottanut melkoisen harppauksen taas parempaan suuntaan. Sivu on alkanut tosi hyvin listautumaan uusilla avainsanoilla Googleen. Ainoa ongelma on, että ne ovat vielä niin syvällä hakutuloksissa, että niillä on vaikea saada klikkauksia. Artikkelit saavat kyllä näkyvyyttä, mutta hakutulosten kuudennella tai seitsemännellä sivulla niiden on todella vaikea kartuttaa liikennettä sivuille, mikä on johtanut siihen että klikkausprosentti hakutuloksista on pudonnut 1,4% -> 0,5%. Lukuisten uusien avainsanojen takia myös keskimääräinen sijoitukseni hakukoneissa on pudonnut jonkun verran.

Tässä muutamia avainsanoja joilla olen kuitenkin onnistunut saamaan hyvät sijoitukset.

Kaikki sivuni avainsanat eivät ole kuitenkaan jääneet laahaamaan hakutulosten peräpäähän, vaan on myös sanoja joilla olen onnistunut saamaan Googlen ensimmäiseltä hakutulossivulta paikan Search Consolen mukaan. Yllä olevaa listaa katsoessa sivuni parhaista avainsanoista, voi todeta että sivun hakukoneliikenne on pääasiassa koostunut hyvinkin blogille relevanttien avainsanojen tuomasta liikenteestä.

Miten tästä eteenpäin?

Seuraava askel olisi taas uusien tekstien puskeminen blogiin. Jotta sivun saa kunnolla verkottumaan Googleen erilaisilla avainsanoilla, niiden takana täytyy olla paljon sisältöä. Aikaisemmat tekstini ovat mukavasti kerryttäneet sivuston näkyvyyttä Googlessa, mutta tarkoituksena olisi saada sitä näkyvyyttä enemmän hakutulosten 1. ja 2. sivuilta. Ne artikkelit jotka jo onnekkaasti sijoittuvat ensimmäisille sivuille hakukoneessa, saavat ehkä vielä pienen myynnillistämisen metateksteihin, tavoitteenaan suurempi klikkausprosentti.

Alun innokkuus näkyy ehkä pienenä tahmeutena tällä hetkellä relevantin liikenteen saamisessa oikeanlaisilla avainsanoilla. Alussa jätin avainsanatutkimuksen kokonaan tekemättä, josta olisi ollut paljon apua spesifimpien avainsanojen löytämiseen, joilla ei ole paljoa kilpailua, mutta olisi mukavasti näkyvyyttä tarjolla Googlessa. Kirjoittelun ohella ei siis tekisi yhtään pahaa tehdä pientä avainsanatutkimusta, joka helpottaisi huomattavasti seuraavien aiheiden valintaa. Lisäksi haluan syventyä paremmin backlinkkien tuomiin etuihin, joita mahdollisesti lähden tavoittelemaan.

Kysy mitä vaan digimarkkinointiin liittyen. Vastaan kaikille, eikä maksa mitään! 👇

Ota yhteyttä!

Vili Partanen
info@vilipartanen.fi