5 Syytä tehdä digimarkkinointia

22.01.2020 | Digimarkkinointi, Markkinointi

1. Verkkopreesens ja digimarkkinointi

Joko olet verkossa? Hyvä jos olet, sillä niin ovat myös asiakkaasi. Joka ikisellä yrityksellä ja organisaatiolla tulisi olla oma virtuaalinen kivijalka netissä. Internetiä käyttää lähes jokainen suomalainen ja suurin osa heistä surffailee netissä mobiililaitteilla. Verkkopreesensin avulla mahdollistuu myös kaksisuuntaisen tiedonkulku yrityksen ja asiakkaan välillä, toisin kuin perinteisissä markkinointikanavissa joissa mainonta oli lähinnä staattista. Ei tv:ssä nähdyltä pakastepizzalta voi kysyä, että saako näitä gluteenittomana?

Digitaalisen markkinoinnin peruspohjana tulisi olla tavoitteita tukevat ja käyttäjäystävälliset verkkosivut, joiden pohjalta mainontaa aletaan suunnittelemaan. Hyvät verkkosivut toimivat synkassa markkinoinnin kanssa kaikissa kanavissa ja liikuttavat potentiaalisia ostajia pidemmälle markkinointisuppilossa. Tärkeinä kysymyksinä ennen verkkosivujen luomista voi miettiä, että mitä haluaa niillä tavoitella, ostoja, yhteydenottoja vai jotain muuta liiketoiminnan kannalta oleellista?

2. Mitattavuus ja data

Kuka näki, klikkasi tai osti? Suurimpana erona perinteiseen mediaan digimainonta tarjoaa mittareita joka lähtöön, joilla tutkailla oliko kampanja onnistunut vaiko ei. Mainonnan onnistumisen kannalta relevantin tiedon lisäksi esimerkiksi Facebook ja Google kerryttää hurjan määrän dataa siitä, minkälaisia ihmisiä mainostavan yrityksen tuotteet ja palvelut kiinnostavat. Edellä mainitut kanavat tuottavat huiman määrän tietoa esimerkiksi potentiaalisten asiakkaidesi iästä, sukupuolesta, kiinnostuksen kohteista ja asuinpaikasta. Lisäksi mainonnan tuottamalla datalla pystyy erottelemaan ketkä oikeasti ostavat sinulta ja ketkä vain tykkäävät sisällöstäsi.

3. ROI

Digimainonnan ehdoton vahvuus on tieto siitä mihin jokainen käytetty sentti valuu. Perinteisessä mainonnassa, esimerkiksi radiomainoksia tuottaessa saat vain tietoa mihin aikoihin ja montako kertaa mainostasi on soitettu tietyillä kanavalla. Mainonnan vaikutukset myyntiin jäävät näin täydeksi mysteeriksi, eikä niitä saada koskaan tietää luotettavalla tavalla. Nykyajan tekniikka mahdollistaa sen, että joka ikinen klikkaus, konversio ja näyttökerta saadaan dokumentoitua seuraavan markkinointimuuvin suunnittelua varten. Mainonnan tuottavuuden tarkastelua varten on olemassa yksi hyvä kaava nimeltä ROI (= Return Of Investment). Mainonnan tavoitteenahan tulisi aina olla myynnin kasvattaminen mahdollisimman suorasti. Alla olevassa kuvassa havainnollistettu kuinka ROI lasketaan.

digimarkkinointi ROI

4. Edullisuus

Tuhannen ihmisen tavoittaminen mainosviestillä ei ole koskaan ollut näin halpaa! Facebookissa parhaimmillaan pystyy tavoittamaan noin 20 sentin hintaan yli tuhat ihmistä. Se on melko huikea luku, jos vertaa esimerkiksi sanomalehti-ilmoituksen hintaan ja tavoittavuuteen. Digimainontaa pystyy lisäksi soveltamaan todella hyvin korvaamaan esimerkiksi kylmäsoittoja tekevän myyntiosaston, jos on tarve yrityksen palvelusta ja tuotteesta kiinnostuneiden yhteystiedoille ilman että palkkaa myyntitiimiä.

5. Tehokkuus

Viimeinen ja tärkein syy miksi panostaa digimarkkinointiin. Se vain yksikertaisesti toimii. Digitaalisen markkinoinnin avulla on rakennettu monta menestystarinaa pienemmistäkin yrityksistä. Mitään radikaaleja muutoksia tosin on turha odottaa yhdessä yössä, mutta jo kuukausi tai kaksi voi hyvinkin tuoda tulosta jos osataan keskittyä oikeisiin asioihin.

Kiitos kun jaksoit lukea tänne asti, tämä oli ensimmäinen artikkelini aiheesta joita julkaisen jatkossa lisää. Jos sinua kiinnostaa digimarkkinointi ja sen salat kuluttajan tai markkinoijan näkökulmasta, tai haluat vain oppia lisää, niin suosittelen lukemaan useammankin artikkelin. Mukavaa päivänjatkoa sinulle!

-Vili

digimarkkinointi

Kysy mitä vaan digimarkkinointiin liittyen. Vastaan kaikille, eikä maksa mitään! 👇

Ota yhteyttä!

Vili Partanen
info@vilipartanen.fi