Black Hat SEO – epäeettinen hakukoneoptimointi

28.06.2022 | Hakukoneoptimointi (SEO)

Mitä on Black Hat SEO ja kuinka sitä voi välttää? Hakkereiden yhteydessä saatetaan puhua Black Hat-, ja White Hat-hakkereista. White Hat -puolisko edustaa niitä toimijota, jotka ovat lain puolella ja esimerkiksi auttavat viranomaisia tai yrityksiä testaamaan tietoturvaansa puutteiden varalta, kun taas Black Hat -osasto harjoittaa rikollista tai lainvastaista toimintaa.

Hakukoneoptimoinnin maailmassa jaottelu on sama, tosin harvemmin Black Hat SEO:ssa rikotaan lakia, lähinnä siinä rikotaan Googlen Webmaster Guidelineseja, joka ei myöskään ole kannattavaa. SEMRushin artikkeli muistelee SEO-kikkoja kymmenisen vuotta taaksepäin, jolloin hakukoneessa pystyi vielä menestymään hyvin piittaamatta verkkosivun käyttäjäkokemuksesta ja Black Hat -käytännöt olivat alalla selkeästi yleisempiä. Aikoja sitten moni ymmärsi SEO:n hakutulosten manipuloimisena hakukoneen algoritmia sumuttamalla, eikä niinkään hyvän sisällön tarjoamisena hakukoneiden käyttäjille, kuten se tänä päivänä mielletään.

Nykyään Googlen algoritmipäivitysten ansiosta, SEO:ssa katsotaan paljon enemmän käyttäjäkokemusta, ja spämmisisältö on paljon helmpompi tunnistaa. Algoritmipäivitysten taustalla on juurikin ollut spämmisisällön kitkeminen ja parempilaatuisten hakutulosten tarjoaminen hakukoneen käyttäjille. Näiden kyseenalaisten SEO-käytäntöjen harjoittamisesta ei välttämättä joudu vankilaan, mutta voi pudota reippaasti hakutuloksissa, jos Google huomaa rikkeen tapahtuneen. Seuraavaksi esittelen muutamia vanhoja SEO-menetelmiä, joita kannattaa pyrkiä välttämään, jos haluaa pitää hakusijoituksensa nousujohteisena.

Avainsanojen ahtaminen sivuille

Tässä asiassa laatu voittaa määrän. On sanomattakin selvää, että tietyn avainsanan liiallinen viljely sivun sisältöön nakertaa käyttäjäkokemusta, joka näkyy negatiivisesti hakusijoituksessa. Google tarkkailee myös keyword densityä (avainsanatiheyttä), joka Hubspotin artikkelin mukaan tulisi olla 1-2%, mikä on vielä hyvän maun rajoissa.

Tässä Googlen esimerkit, mitä asioita se tulkitsee avainsanojen ahtamiseksi:

  • Listat puhelinnumeroista, joilla ei ole merkittävää lisäarvoa
  • Listat kaupungeista, joiden nimellä sivusto yrittää sijoittua
  • Samojen avainsanojen tai fraasien toistaminen epäluonnollisen usein

Tekstien naamiointi ja piilottaminen

Tarkoituksena on piilottaa sivun sisältöön reippaasti avainsanoja sisältävä tekstikappale, esimerkiksi värjäämällä teksti samalla värillä kuin tekstin tausta, jolloin teksti katoaa näkyvistä. Uusien algoritmipäivitysten jälkeen Google on oppinut havaitsemaan tämänkaltaiset hämäysyritykset, ja tuloksena saattaa olla vain putoaminen hakusijoituksissa.

Ulkoisten linkkien ostaminen

Yksi Googlen tavoista arvioida sisältöjen laatua on kuinka monta ulkoista linkkiä sivustolle johtaa, eli kuinka monta kertaa toiset sivut ovat viitaneet siihen. Runsas ulkoisten linkkien, eli backlinkkien määrä kertoo Googlelle, että sisältö on ollut sen verran laadukasta, että toinen käyttäjä on halunnut viitata siihen. Paras tapa saada backilinkkejä omalle sivulleen on saada joku viittaamaan sisältöösi, ja ei niin suositeltu keino on ostaa niitä.

Backlinkkien ostaminen on varmasti nopein tapa kerryttää niiden määrää, mutta myös riskialttein tapa oman hakusijoituksen kannalta. Googlen mukaan backlinkkien ostaminen ja epäeettistä ja se on kielletty Googlen Webmaster ohjeissa. Ohjeiden vastainen backilinkkien käyttö voi johtaa hakutuloksista putoamiseen. Kaikki maksetut ulkoiset linkit eivät kuitenkaan ole Googlen säännöksiä vastaan, vaan maksetut linkit kuuluvat myös sivustojen markkinointiin. Sääntöjen mukaiset maksetut backilinkit sisältävät <a> -tagissa tiedon siitä, että ne ovat ostettu markkinointitarkoituksessa.

Linkkifarmaus ja PBN

SEMRushin artikkelissa linkkifarmausta tai PBN:nnää, eli Personal Blog Networkia kuvaillaan yhden tai monen sivuston ryhmäksi, joiden välille muodostetaan mahdollisimman paljon linkkejä. Taustaidea on sama kuin backlinkkien ostamisessa, eli tavoitteena on muodostaa mahdollisimman paljon ulkoisia linkkejä halutulle sivulle.

Useimmiten linkkifarmina toimivien sivujen sisältö on heikkoa ja niiden tunnusmerkkeihin kuuluu suuri määrä linkkejä. Linkeissä on yleensä sisällä se avainsana, jolla halutaan sijoittua paremmin. Google tunnistaa nopeasti nämä linkkifarmit, joten niiden käyttämistä tulisi välttää jos ei halua riskeerata hakusijoitustaan.

Harhaanjohtavat uudelleenohjaukset

Googlen mukaan harhaanjohtavalla uudelleenohjauksella tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että sivun käyttäjä ohjataan eri osoitteeseen, kuin sivun indeksoinnista vastaava Googlen botti. Tämä voi tarkoittaa sitä, että hakukoneelle näkyy tarkoituksenmukaisesti joku asiallinen sivu, kun taas käyttäjä ohjataan jollekin spämmisivustolle. Harhaanjohtavat uudelleenohjaukset ovat myös Webmasterin ohjeissa kielletty, eli seurauksena näistä on sakkoa laskeneen hakusijoituksen muodossa.

Negatiivinen SEO

On myös olemassa tapoja, kuinka voi yrittää aiheuttaa haittaa esimerkiksi kilpailijan hakusijotuksille. Yksi tapa on juuri kohdistaa suuri määrä linkkejä kilpailijan sivustolle ja odottaa tämän saavan rangaistuksen siitä Googlelta. Taustalla voi olla myös botti, eikä aina pahantahtoinen kilpailija. Onneksi Google tunnistaa jo melko hyvin kyseiset temput ja jättää ne huomioimatta. Omat backlinkit voi tarkastaa esimerkiksi Ahrefsin sivuilla. Ja jos epäilet, tai tiedät, että sivullasi on ollut tällaista toimintaa, niin tutustu Googlen spämmiraportointiohjeisiin.

Black hat seo, botin luomia spämmilinkkejä
Tässä kuvassa esimerkkinä omalta sivultani löytyviä ulkoisia spämmilinkkejä. Vasemalla viittaava sivusto ja oikealla viittauksen kohde, molemmat kohteet ovat mediakirjaston kuvia.
black hat seo artikkelikuva

Kysy mitä vaan digimarkkinointiin liittyen. Vastaan kaikille, eikä maksa mitään! 👇

Ota yhteyttä!

Vili Partanen
info@vilipartanen.fi