Facebook Remarketing 101 – Ostajien aktivointi uudelleenmarkkinoinnilla

30.10.2020 | Digimarkkinointi, Facebook-markkinointi, Konversio

Lisää myyntiäsi uudelleen markkinoinnilla (Facebook Remarketing)

Kuinka monesti olet ostanut tuotteen tai palvelun ensimmäisen mainoksen perusteella mitä olet tuotteesta nähnyt? Todennäköisesti et kovin usein, sillä tilastojen mukaan vain noin 2% ensimmäistä kertaa mainosta klikkaavista sivustovierailijoista tekee ostopäätöksen ensimmäisellä sivustovierailulla. Mutta entä ne loput noin 98% klikkaajista? Tätä oston tekemättä jättänyttä massaa varten rakennetaan digitaaliset myyntiputket. Asiakkaan matka ensimmäisestä kohtaamisesta tuotteen tai palvelun kanssa ostopäätökseen on useimmiten monivaiheinen prosessi ja jotta sitä pystyy hallita, tulee olla varautunut sen jokaiseen vaiheeseen. Kysymys kuuluu, kuinka helpotetaan asiakkaan ostoprosessia digikanavien kautta?

Kuvassa havainnollistettu uudelleenmarkkinoinnin rooli digitaalisessa ostoprosessissa.

Ota kaikki irti Facebookin seurantatyökaluista

Facebookissa monipuoliset seuranta- ja kohdennustyökalut antavat mahdollisuuden luoda ja hyödyntää erilaisia kohderyhmiä ostoprosessin eri vaiheissa olevista potentiaalisista asiakkaista. Pystyt määrittämään tarkasti keiden tietoisuuteen haluat tuotteesi viedä ja keiden ostoaikomuksia haluat vahvistaa. Ostoprosessin eri vaiheissa meneviä kohderyhmiä voi määrittää verkkosivuilla tapahtuvien konversioiden ja klikkausten kautta. Erilaisia konversioita tuottamalla asiakas liikkuu eteenpäin ostoprosessissa, lopulta tuottaen oston.

Facebookissa erittäin tehokas keino liikuttaa asiakasta eteenpäin ostoprosessissa on käyttää Facebook remarketing kampanjoita, eli uudelleenmarkkinoida. Facebook remarketingilla pystyy jatkuvasti liikuttaa asiakasta lähemmäs ostamista tarkkailemalla asiakkaan toteuttamia konversioita ja ohjaamalla tätä viimeksi toteutuneen konversion mukaan. Remarketingista hyötyy yhtä lailla pienemmätkin kuin isommatkin yritykset, jotka haluavat aktivoida tuotteistaan ja palveluistaan kiinnostuneet asiakkaat ostajiksi.

Kuvassa Asiakas A:n remarketing kampanjan tilastot. Mainosbudjetti toi nelinkertaisen mainostuoton.

Miten löydät parhaat kohderyhmät?

Kaikki alkaa Facebook remarketingissa omien asiakkaidesi ostoprosessin purkamisesta. Ostoprosessin askeleiden jaottelu ja kohderyhmien luominen ostoprosessin vaiheen mukaan on ensimmäinen askel tuottavaan uudelleenmarkkinointikampanjaan. Hyvä lähtökohta on luoda Facebookiin mukautettuja kohderyhmiä verkkosivuvierailijoista, jotka ovat jo aikaisemmin käyneet sivuillasi.

Mukautetun kohderyhmän voi luoda vaikka sivustollasi käyneistä ihmisistä.

Käytä kohderyhmiä tehokkaasti

Tehokkaasti tehty kohderyhmien luominen ei ainoastaan jää sivustovierailijoiden poimimiseen verkkosivuiltasi. Esimerkiksi verkkokaupan eriarvoisista konversioista pystyt luomaan useampia eri kohderyhmiä eri ostoprosessin vaiheisiin. Pystyt luomaan verkkokaupan konversioista kohderyhmiä esimerkiksi tuotteita ostoskoriin lisänneistä tai vaikkapa tiettyä tuotetta tarkastelleista asiakkaista. Alkuvaiheessa mainontaa tehdessä kannattaa olla tarkkana ei kannata hötkyillä omien kohdeyleisöjen kanssa, sillä niiden kasvattaminen vie aikaa ja rahaa. Alle 1000 henkilön kohderyhmät voivat olla hyvinkin nihkeitä tuottamaan tuloksia tai ylipäätään mitään varteenotettavaa dataa mainonnan tehokkuudesta. Suosittelen mukautettuja kohderyhmiä käyttäville ajamaan tasaista ja runsasta kävijäliikennettä sivuille. Mitä enemmän kävijöitä, sen parempi!

Facebookin ostoprosessi kuvattu yksinkertaisimmillaan.

Liikennekampanja

Tämä kampanja on se, jolla haluat saada mahdollisimman suuren ihmismassan suuntaamaan sivuillesi tuotteesi tai palvelusi perään. Sivustovierailijat ovat se ensisijainen kohderyhmä, josta lähdetään karsimaan potentiaalisia ostajia erilaisilla remarketing kampanjoilla ja ostopoluilla. Kävijöiden ja klikkausten maksimoimiseksi nämä kampanjat tulisi luoda Facebookissa käyttäen kampanjassa liikennetavoitetta.

Facebook Remarketing kampanja 1

Ensimmäinen remarketing kamppis on paras kohdistaa suoraan verkkosivuilla käyneille ihmisille, joista saa kätevästi tehtyä muodostettua kohderyhmän esim. 30 päivän ajalta. Tässä kohtaa tulisi miettiä mikä voisi olla seuraava looginen matalan kynnyksen toimenpide, joka asiakkaalle tulisi tarjota suoritettavaksi. Se voi olla esimerkiksi sähköpostikirjeen tilaaminen, tai tuotteen lisääminen ostoskoriin. Tällaisen ”pehmeämmän” konversion kalastelu toimii ostoprosessin välivaiheena erityisen hyvin, jos tuoteesi ostaminen vaatii asiakkaalta hieman harkinta-aikaa.

Facebook Remarketing kampanja 2

Riippuen tuotteesta ja palvelusta, et välttämättä tarvitse kuin liikennekampanjan ja ostokampanjan tehostamaan myyntiäsi. Kun sivuillasi alkaa olemaan tarpeeksi kävijöitä, voit kohdistaa suoraan verkkosivuvierailijoille kampanjan, jonka tavoittena on suoraan lisätä myyntiä. Myynti onnistuu parhaiten asettamalla Facebookista kampanjan asetuksista tavoitteeksi myyntikonversion. Tällaisissa suorissa kampanjoissa ostohaluja voi herätellä lisäämällä mainokseen esim. alennuskoodin, joka näkyy vain niille ketkä ovat aikaisemmin jo sivuillasi käyneet.

Testaa mikä toimii, ja käytä sitä!

Loppujen lopuksi uudelleenmarkkinoinnissa on kysymys oikeiden viestien ja niiden tahdittamisen löytämisestä. Näillä yksinkertaisilla ohjeilla sinun tulisi päästä hyvin alkuun toimivien palasten etsimisessä omaan markkinointiisi. Kyse on myös pitkälti siitä, kuinka ohjaat asiakkaasi ostoprosessin eri vaiheissa toteuttamaan uusia konversioita lähestyen koko ajan ostoa. Myyntiputken koostamisen kanssa vaaditaan kärsivällisyyttä ja se voi vaatia yllättävän monta palikkaa. Liikennekampanjoiden ja uudelleen markkinoinnin tulee muodostaa yhdessä asiakkaallesi selkeä ja helposti edettävissä oleva putki, joka myös tukee omia myynnillisiä tavoitteitasi.

-Vili

Facebook Remarketing

Kysy mitä vaan digimarkkinointiin liittyen. Vastaan kaikille, eikä maksa mitään! 👇

Ota yhteyttä!

Vili Partanen
info@vilipartanen.fi