Mikä saa näkyvyyttä? – Facebookin algoritmi selitettynä 2021

27.01.2020 | Digimarkkinointi, Facebook-markkinointi

Miten Facebookin algoritmi toimii?

Siinä missä kaikki muutkin sosiaalisen median alustat, myös Facebook haluaa tarjota käyttäjilleen sisältöä, mikä todennäköisimmin pitää käyttäjän ruudun ääressä mahdollsimman pitkään. Yksinkertaisesti Facebook pyrkii näyttämään sinulle sisältöä, mistä se kuvittelee sinun eniten pitävän. Facebook kerää jatkuvasti tietoa ihmisten kiinnostuksen kohteista ja mieltymyksistä yksilön Facebook käyttäytymisen perusteella. Jos painat tykkäysnappia jonkun julkaisun kohdalla, Facebook todennäköisesti tarjoaa sinulle feediin jotain samankaltaista jatkossa. Taustalla olevan algoritmin saadessa lisää ja lisää tietoa henkilön somekäyttäytymisestä, se pystyy entistä suuremmalla todennäköisyydellä toimittamaan katselijalle sellaista sisältöä mistä katselija pitää. Facebook ei ainoastaan tarkastele sisältöjä aiheiden ja kiinnostusten kohteiden perusteella, vaan se jättää myös suureen osaan julkaisun laatupisteytyksen, joka koostuu käyttäjien reaktioista julkaisuihin.

Miten algoritmi pisteyttää julkaisuja?

Facebookin algoritmi hyödyntää julkaisujen pisteytystä kahdessa eri yhteydessä. Ensimmäinen pisteytys määrittää kuinka hyvin julkaisun sisältö vastaa käyttäjän omia mieltymyksiä ja toinen pisteytys tulee julkaisun sitoutumisten perusteella. Hootsuiten artikkelissa kirjoitetaan, että pisteytysten lisäksi julkaisut kulkevat vielä muutaman seulan läpi, ennen kuin ne päätyvät näkijänsä eteen valikoidussa järjestyksessä.

Hootsuiten mukaan algoritmin suorittama julkaisujen seulonta menisi jotakuinkin näin:

  1. Ensiksi Facebook kerää kaikki käyttäjän verkossa olevat julkaisut ja pisteyttää ne ennalta määrättyjen mittareiden mukaan, kuten julkaisun tyypin ja julkaisuajankohdan perusteella.
  2. Seuraavaksi se seuloo pois julkaisut, joihin käyttäjä ei todennäköisesti reagoi. Pohjana seulonnalle toimii kyseisen käyttäjän aiempi Facebook käyttäytyminen. Se myös seuloo julkaisuja jotka ovat saaneet huonoa palautetta, kuten esim. clickbait-sisältö ja disinformaatio.
  3. Jäljelle jääneet julkaisut pisteytetään julkaisukohtaisesti, sen mukaan miten Facebook odottaa käyttäjän niihin reagoivan ja sitoutuvan. Tämän pisteytyksen jälkeen julkaisut ovat arvojärjestyksessä.
  4. Lopuksi se valikoi julkaisuista käyttäjälle tarjottavaksi erilaisia mediatyyppejä, jotta käyttäjällä olisi mahdollisimman runsas ja vaihteleva käyttökokemus.
Facebookin algoritmi

Millaisia julkaisuja Facebookin algoritmi suosii?

Kun oikea sisältö löytää siitä kiinnostuneiden silmäparien eteen, niin se alkaa kartuttaa sitoutumisia ja reaktoita. Facebookissa orgaanisia eli maksamattomia julkaisuja jakaessa tärkein kriteeri julkaisun laadulle on ehdottomasti sen sitouttavuus. Paljon sitoutumisia, eli tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja saanut julkaisu on yhtä kuin laadukas julkaisu. Facebook on pisteyttänyt julkaisun sitoutumiset ja reaktiot eri tavalla niiden arvon mukaan, jotka vaikuttavat myös eri tavalla laatupisteytykseen. Näiden laatupisteiden määrän karttuessa algoritmi osaa jaotella sisällöt laadun mukaan ja näyttää laadukkainta sisältöä eniten.

Arviot sitoutumisten tuottamista pisteistä julkaisuille (Arviot blogin julkaisupäivämäärältä, ne saattavat vaihtuakkin):

  • Tykkäys = 1 piste
  • Kommentti = 6 pistettä
  • Jako = 13 pistettä

(Lähde: CXL Intermediate Facebook Ads)

Videot ja Facebookin algoritmi

Videoiden yleistyessä kanavassa kuin kanavassa, on myös Facebookin videoilla omat mittarinsa sitoutumisen mittaamiseen. Videon katseluosuudet prosenteissa todennäköisesti mittaavat myös jollain asteella videosisällön laatua, josta ei täysin varmaa tietoa ole. Todennäköisesti pisteytys videon katseluajoissa on samankaltainen kuin julkaisun sitoutumisissakin, pisin katselu tuottaa parhaat pisteet. Tilastojen mukaan, jos vertaa videosta tavalliseen julkaisuun, niin keskimääräisesti videot sitouttavat yleisöä paremmalla prosentilla, eli ne saavat enemmän reagointeja. Jos suinkin mahdollista, videon käyttö näiden tietojen valossa, on sisällöntuotannossa suositeltavaa.

Yhteenveto

Lopuksi vielä muutama vinkki, joilla maksimoit orgaanisen näkyvyyden Facebook julkaisuillesi:

  • Julkaisusi on oltava hyödyllinen, esim. se opettaa jonkun pienen niksin (hyvä esimerkki kaikki lifehack videot, 5 minute crafts yms.)
  • Se herättää tunteita (esim. surullinen lapsi)
  • Se on hauska (esim. joku samaistuttava meemi)
  • Se on julkaistu oikeaan aikaan (näet kävijätiedot sivultasi mihin kellonaikaan fanisi ovat aktiivisimmillaan)

Täytyy muistaa, että jokainen julkaisu mitä laittaa Facebookiin ei tule menemään viraaliksi. Omien sisältöjen suunnittelua kannattaa myös miettiä oman tavoitekohderyhmänsä kautta ja siitä mistä he saattaisivat tykätä. Tulosten mittaaminen ja jatkuva kehittäminen monesti auttaa tulosten kasvattamisessa. Facebookin algoritmikin on jatkuvasti kehityksen alla ja sen toimintaan vaikuttavia pienempiä nyansseja hiotaan jatkuvasti, mutta sen perimmäinen toimintatarkoitus tuskin koskaan tulee muuttumaan, sillä tarkoitus loppujen lopuksi on kuitenkin vain pitää ihmiset ruutujen ääressä.

– Vili

Facebookin algoritmi

Kysy mitä vaan digimarkkinointiin liittyen. Vastaan kaikille, eikä maksa mitään! 👇

Ota yhteyttä!

Vili Partanen
info@vilipartanen.fi