Kuinka aloittaa hakukoneoptimointi WordPress-sivullesi?

2.11.2020 | Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakukoneoptimointi – Kuinka pääset alkuun?

Hakukoneoptimointi on alkanut tosissaan nostamaan päätänsä maksetun hakukonemainonnan rinnalla. Tulosten saamisen hakukonemainonnalla ennustetaan hankaloituvan tulevaisuudessa todella paljon, joten nyt alkaa olla jo korkea aika panostaa oman yrityksen orgaaniseen näkyvyyteen Googlessa. Vaikka hakukonenäkyvyys on näytellyt aina suurta osaa yritysten digimarkkinoinnissa, niin nyt viimeistään suosittelen aloittamaan aktiivisen hakukoneoptimoinnin.

Hakukoneoptimointi yksinkertaisuudessaan tarkoittaa sitä, että yritetään saada optimoitava sivu ränkkäytymään mahdollisimman korkealle Googlen maksuttomissa, eli orgaanisissa hakutuloksissa. Korkealla hakukonesijoituksella taas tavoitellaan potentiaalisten asiakkaiden sivustovieraluja ja mikäs sen potentiaalisempi asiakas, kuin sellainen joka on juuri hakenut palvelujasi hakukoneesta palveluihisi liittyvillä hakusanoilla. Hakukonenäkyvyyden parantaminen on loputon suo kun siihen ryhtyy, aina löytyy jotain parannettavaa, mutta seuraavaksi esittelenkin sinulle muutaman hyvän tavan, joilla pääset helposti alkuun WordPress-sivusi Googlen rankingin parantamisessa.

hakukoneoptimonti
Hakukoneen tulokset hakusanalla ”digimarkkinoinnin tietopankki”. Ylimpänä näkyy maksetut hakusanamainokset ja sen alla orgaaniset hakutulokset.

Vastaako sivusi sisältö hakutuloksia?

Sivusi sisältö on kaikista tärkein asia, joka määrittää sen millä hakutermeillä haluat sen näkyvän Googlessa. Tämän takia on tärkeää että pyrit sisältöjäsi miettiessä asettumaan tuotteitasi ja palveluitasi hakevan kuluttajan asemaan. Kuluttajille relevanttien hakusanojen käyttäminen on ensimmäin askel hakukonenäkyvyyden edistämisessä. Hakusanojen käyttö otsikoinneissa ja alaotsikoinneissa auttaa hakukoneita paremmin tunnistamaan sivusi sisällön. Myös klisee tietyn hakusanan jatkuvasta viljelystä leipätekstissä pitää osittain paikkansa, sillä suositeltavaa onkin pitää hakusanatiheys (keyword density) 1-2% tienoolla, eli mainita haluttu hakusana sisällön lomassa 1-2 kertaa sataa sanaa kohden. Sivun sisällön relevanttiutta voi myös pallotella erilaisten kysymysten kautta, johon löytyy hyvä lista Rahablogin SEO-artikkelista.

Yksittäisten sivujen sisällön pituudella on myös merkitystä. Google voi katsoa liian niukasti tekstiä sisältäviä sivuja huonoina informaation lähteinä. Blogitekstien kanssa tuskin tulee ongelmaa kirjoitella pidempiä tekstisisältöjä, mutta esimerkiksi etusivuille tms. sivulle, joissa yleensä käytetty enemmän visuaalisia elementtäjä tekstin sijaan, voi olla hankala saada kasaan hakukoneiden suosimaan sanamäärää. Useimmiten kun puhutaan sivun sisällön optimipituudesta, tarkoitetaan noin 600-700 sanan mittaista tekstisisältöä. Optimipituudesta pidempi teksti ei myöskään haittaa hakukonenäkyvyyttä, jos se on relevanttia lukijan kannalta.

Onko sivuston tekniset raamit kunnossa?

Sivustolla näkyvän tekstisisällön lisäksi taustalla on muutamia teknisiä seikkoja, jotka eivät välttämättä näy ulospäin, mutta ovat yhtä tärkeitä kuin tekstisisällöt. Tekstin lisäksi Google pyrkii tunnistamaan ja identifioimaan sivun sisältöä sivulla olevien ja siihen liittyvien elementtien avulla. Esimerkiksi sivulla olevat kuvat ja niiden alt-tekstit (vaihtoehtoiset tekstit) on Googlen yksi tapa tunnistaa mitä sivulla olevat kuvat sisältävät. Kuvien alt-tekstejä kirjoittaessa kannattaa muistaa silti että ne kirjoitetaan ihmisiä varten, eikä hakukoneita varten, joten niihin ei kannata alkaa listaamaan mielessä olevia hakusanoja.

Monesti hakukoneoptimoinnista puhuttaessa nousee esiin metatekstit, joka ei terminä välttämättä kerro asiaan perehtymättömälle mitään. Metateksteillä kuitenkin tarkoitetaan sivun kuvausta, joka näkyy hakutuloksissa sivun otsikon ja linkin alla. Googlen mukaan metateksteillä ei ole merkitystä hakukonenäkyvyyteen, mutta ne tarjoavat oivan tekstitilan kertoa lisää omasta palvelustaan suoraan hakutuloksissa, jolla todennäköisesti saa enemmän kävijöitä sivuille, mikä taas vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen. Eli voisi sanoa että metateksteillä on epäsuora mutta positiivinen vaikutus hakukonenäkyyteen.

Luotettavuus ja linkitys

Google ränkkää sivuja myös yleisen luotettavuuden perusteella. Mitä enemmän ihmisiä käy sivuillasi tai mitä pidempään he viipytvät siellä, sitä luotettavammaksi Google sivusi katsoo. Yksi tapa lisätä hieman sivuille tulevaa liikennettä on linkitykset sivustosi ja muiden sivustojen välillä. Jos sivustollesi johtaa monia linkkejä ulkopuoliselta sivulta (backlinks), niin se parantaa sivusi verkottuneisuutta. Yksi nopea tapa lisätä backlinkkien määrää onkin mainita oma sivustosi kaikissa mahdollisissa somekanavissasi. Jokainen backlink on Googlen silmissä käytännössä suositus sivullesi, että sen sisältö on katsomisen arvoista.

Sinun sivullesi ulkopuolelta johtavien backlinkkien lisäksi tärkeää on myös sivultasi ulospäin johtavat linkit (external links) ja sivusi sisäiset linkit (internal links). Näihin molempiin linkityksiin sinulla on paremmat mahdollisuudet vaikuttaa, kuin ulkopuolisilta sivuilta sinun sivuillesi johtaviin linkkeihin. Näitä linkityksiä käytän myös omassa blogissa ja teksteissäni, ne parantavat sivuni verkottuneisuutta ja näin ollen myös hakukonenäkyvyyttä.

Mutta miten ihmeessä linkkiviidakkoja luomalla hakukonenäkyvyyden pitäisi parantua? Google indeksoi sivustoja seuraamalla sisäisiä ja ulkoisia linkkejä käyttämällä botteja. Nämä botit saapuvat sivuston etusivulle, alkavat hahmottaa sivua ja seuraavat sieltä löytyviä linkkejä. Seuraamalla linkkejä Google voi selvittää eri sivujen, artikkeleiden ja muun sisällön välisiä suhteita. Tällä tavalla Google selvittää, mitkä sivustosi sivut kattavat samanlaisen aiheen. Sisäiset linkit siis käytännössä helpottavat bottien kulkua sivuillasi, jolloin Google saa selkeämmän kuvan sisällöstäsi ja pystyy ränkkäämään sitä paremmin.

WordPress ja Rank Math

Hakukoneoptimoinnin aloittaminen voi olla välillä hankalaa, kun ei oikein tiedä mistä pitäisi lähteä liikkeelle, varsinkin jos kokemusta ei ole hirvesti. Hakukoneoptimoinnissakin pärjää parhaiten kun on jokin apuri auttamassa ja antamassa neuvoa, itselläni se on WordPressiin saatava lisäosa nimeltä Rank Math. Rank Math antaa todella hyvin dataa sivustosi yksittäisten artikkeleiden ja sivujen hakukoneystävällisyydestä ja ilmoittaa konkreettisesti jos jokin on pielessä. Rank Mathin pystyt lataamaan sivullesi hallintapaneelista ”Lisäosat”-valikosta. Rank Mathin työkalut kattaa lähes kaiken tässä blogitekstissä mainitsemani yksityiskohdat ja toimenpiteet. Ei muuta kun optimoimaan!

Oman sivuni hakukoneystävällisyys (SEO) oikealla, Google Lighthousen mittaamana (19.11.2020).
hakukoneoptimointi

Haluatko epäreilua kilpailuetua digimarkkinointiisi?

Palkkaa avuksesi yhden miehen digimarkkinointiarmeija, ja jätetään kilpailijasi lähtöviivalle jo heti kättelyssä. Minulta saat asiantuntevaa ja tehokasta apua kaikkiin digimarkkinointisi tarpeisiin. Jos haluat oikeasti toimivaa ja mutkatonta palvelua matalalla kynnyksellä, niin täytä alla oleva tarjouspyyntölomake.

Toteutan palveluni tuntipohjaisesti, joten se ei sisällä yllättäviä aloituskuluja tai pitkää sitoumusta. Maksat vain sovitusti tehdystä työstä.

Palveluni tuntilaskutus on 99 €/ h, johon lisätään arvonlisävero 24 %.

Pyydä tästä tarjous, niin jutellaan lisää! 👇

Markkinointiasiantuntija Vili Partanen

Ota yhteyttä!

Vili Partanen
info@vilipartanen.fi