Kuinka luot laskeutumissivun joka myy? – 5 vinkkiä

28.10.2020 | Konversio, Markkinointi, Nettisivut

Käytätkö laskeutumissivuja yrityksesi digimarkkinoinnissa? Laskeutumissivulla tarkoitetaan useimmiten yksinkertaista myyntisivua, johon tavoitellaan kävijöitä digikampanjoinnin kautta. Laskeutumissivut yhdistettynä mainontaan on todella tehokas tapa kartuttaa vaikkapa yrityksen postituslistaa, tai promota jotain tiettyä tarjouskampanjaa. Kuinka sitten sellainen myyntiä tukeva laskeutumissivu tehdään ja mitä sen tulisi sisältää? Aion seuraavaksi jakaa kanssasi viisi vinkkiä, joiden huomioimisen olen todennut todella toimivaksi hyödyntäessäni laskeutumissivuja yritysten digimarkkinoinnissa.

Luo tarve ja täytä tarve

Tehokkain tapa ylläpitää asiakkaan mielenkiinto laskeutumissivulla on kertoa hänelle heti, minkä ongelman tuotteesi tai palvelusi ratkaisee. Tunteita herättävillä otsikoinneilla ja selkeällä suoraviivaisella tekstillä saat varmasti asiakkaasi lukemaan kirjoittamaasi myyntitekstiä pidempään. Kun kiinnostus on herätetty, on helpompi perustella, miksi asiakkaan tulisi ostaa juuri sinun tuottamasi tuote tai palvelu.

Hyviä esimerkkejä myyvistä laskeutumissivuista jotka menevät suoraan asiaan löytyy etenkin verkkovalmennus- ja treenausalalta. Suurin osa niistä alkaa otsikoinneilla kuin: ”Pudota 5kg painoa kahden kuukauden aikana – Verkkovalmennus X.” Otsikoinnilla halutaan selkeästi vedota asiakkaan tarpeseen ja tarjotaan siihen heti ratkaisu, jos asiakkaan tavoite olisi painon pudotus. Lisäksi mitä yksinkertaisempi ja helpommin ymmärrettävissä viestisi on, sitä todennäköisemmin se tulee toimimaan. Etenkin jos myymääsi tuotteeseen liittyy ”erityissanastoa” ,jota suurin potentiaalinen ostajaryhmä ei ehkä ymmärrä, on hyvä pitää tekstit mahdollisimman yksinkertaisena. Hyvä ajatusmalli on kuvitella myyvänsä tuotetta esim. eskarilaiselle, mikä auttaa pitämään tekstin konkreettisena ja yksinkertaisena. Tosin liian myyvää ja superlatiiveja sisältävää tekstiä tulee välttää, sillä se vain murentaa luotettavuuden mielikuvaa.

Tässä vielä esimerkkinä kaksi otsikointia, joista ensimmäinen on tehty konkreettiseksi ja selkeäksi ja toinen hankalaksi ymmärtää, eikä niin konkreettiseksi:

  1. Pudota painoa 5kg – 2kk verkkovalmennus miehille
  2. Tehosta metaboliaa – Liity mukaan valmennukseen!

Ohjaa asiakas toteuttamaan tavoiteesi (CTA)

Asiakkaan päädyttyä laskeutumissivulle on hänellä siellä oltava vain yksi selkeä tavoite joka halutaan toteutuvan. Tätä kutsutaan Call To Actioniksi (CTA), eli toimintakehotus, mikä voi esimerkiksi tarkoittaa että asiakas sivun luettuaan liittyy postituslistallesi, jättää tarjouspyynnön tai jopa tekee oston. Tärkeintä on koostaa laskeutumissivu siten, että tavoite on asiakkaalle mahdollisimman vaivaton toteuttaa.

Tärkeinä kulmakivinä asiakkaan konvertoimisen edesauttamiseksi voisi sanoa ensimmäiseksi selkeyden. Laskeutumissivulla tulisi tarjota vain yhtä asiaa, jotta asiakkaan huomio ei herpaannu muualle ja konversio jää tekemättä. Esimerkiksi hyvä keino tähän on valikoiden ja navigaatioiden poistaminen näkyvistä laskeutumissivulta. Kuulostaa vähän ikävältä ajaa asiakas umpikujaan laskeutumissivulle mistä ei pääse valikon kautta enää muille sivuille, mutta se toimii. Lisäksi on hyvä poistaa myös samalta sivulta kaikki chatbotit ja ponnahdusikkunat, jotta asiakas saa rauhassa konveroida ilman mitään häiriötekijöitä.

Sivuilla tulisi ainoastaan olla selkeästi tuotteesi tai palvelusi esiteltynä, sekä CTA, jonka tekemiseen asiakasta kehotetaan. Call To Actionissa on tärkeää muistaa, että harva antaa yhteystietojaan ilmaiseksi ilman mitään vastinetta tai hyötyä. Yleisiä ja paljon käytettyjä porkkanoita konversion toteutumiseksi ovat esimerkiksi alennuskuponkgit yhteystietoja vastaan, tai jokin ilmanen digitaalinen sisältö, josta asiakas hyötyy.

Itse olen myös todennut toimivaksi, että jos laskeutumissivulla on avattu tämä vastavuoroisuusprosessi selkeästi myös asiakkaalle. Eli mitä tapahtuu, koska tapahtuu, kenelle tapahtuu, jos asiakas jättää yhteystietonsa tai suorittaa jonkun muun konversion. Jos esimerkiksi tarjoat alennuskuponkia asiakkaan yhteystietoja vastaan, on hyvä jo etukäteen opastaa asiakasta, tuleeko kuponki esim. sähköpostiin ja kuinka kauan se on voimassa.

Yksinkertaisuus ja social proof

Mitä lasketumissivun visuaaliseen ulkoasuun tulee, se kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisena ja leipätekstin määrä hillittynä. Rakenteen olisi tulla sellainen, että asiakas pystyisi ensimmäisellä silmäyksellään poimimaan ne kaikista tärkeimmät asiat jotka haluat sanoa ensimmäisenä. Hillityn tekstin määrän lisäksi tulisi kiinnittää huomiota sen asetteluun, ja myös sivun visuaaliseen puoleen. Siinä missä havainnollistavat videot ja kuvat puhuttelevat enemmän kuin teksti, myös erilaiset tekstilaatikot ja esim. tekstilistat ikoneilla tai numeroilla auttavat asiaa.

Mikäli haluat pystyttää helposti näyttävän ja yksinkertaisen laskeutumissivun, niin ehdoton suositukseni on käyttää jotain suosittua pagebuilderia, kuten Elementor(WordPress yhteensopiva), Divi(WordPress yhteensopiva), tai Wix. Suosituimpien pagebuildereiden käyttö on tehty melko helpoksi ja niillä pääsee todella pitkälle ilman että joutuu itse rustailemaan CSS-koodia sivulle. Alla olevan esimerkkikuvan lasketumissivu on tehty kuvanmuokkausohjelma Canvalla, mutta noilla edellämainitsemillani buildereilla tuollaisen vastaavan saa varmasti tehtyä.

Linkit edellä mainittuihin buildereihin:
Elementor: https://elementor.com/
Divi: https://www.elegantthemes.com/
Wix: https://www.wix.com/

laskeutumissivu
Kuvassa esimerkki laskeutumissivun asettelusta.

Kun laskeutumissivusi alkaa jo näyttää nettisivulta, sitä voi myös elävöittää konkreettisilla asiakaspalautteilla mitä yrityksesi on saanut. Uusien asiakkaiden on helpompi samaistua tuotteeseesi ja palveluusi, kun heillä on nähtävillä myös muidenkin asiakkaiden kokemuksia, eli social proofia. Aidot kokemukset ja tekstit aitojen ihmisten suusta sivulla lisäävät myös luotettavuuden mielikuvaa. Jos haluaa oikein panostaa, asiakaskokemusvideo olisi täysi kymppi social proofina.

Seuraa tuloksia ja optimoi

Huipputuloksiin ei pääse aina heti ensimmäisellä kerralla, mutta useimmiten jo toisella tai kolmannella kerralla. Kun tulee aika ajaa liikennettä laskeutumissivullesi ja testata kuinka hyvin se tuottaa tulosta, on sivuilla hyvä olla valmiina muutamat seurantatyökalut. Sivun tuloksien ja toimivuuden seuranta monelta kantilta on erittäin tärkeää, jotta pystytään paremmin paikantamaan mahdolliset viat ja pullonkaulat.

Miten laskeutumissivun toimivuutta kannattaa seurata? Laskeutumissivun seurantaohjelma-arsenaali tulisi valita sen mukaan, halutaanko liikennettä puskea somekanavien, hakukoneen, vai molempien kautta sivuille. Facebook mainonnan tuloksien seuraamiseen olenkin jo artikkelin tehnyt, joka löytyy tästä. Esimerkiksi jos mielii nähdä kuinka Facebookin kautta tuleva liikenne konvertoi, niin pikselin tulisi olla sivuilla paikallaan ja Googlen puolelta kävijöitä haaliessa erityisesti Google Analytics. Nuo äsken mainitut työkalut on ainakin helppo asentaa Word Press-pohjaisille laskeutumissivuille. Jos käytät jotain vähemmän suosittua sisällönhallintaohjelmistoa kuin WordPress, voi seurantatyökaluja olla hankala asentaa, tai ne täytyy lisätä suoraan sivuston koodiin. Seuraavaksi listaan esimerkit Googlen ja Facebookin kautta ajettavan liikenteen seurantakomboista, millä pitäisi päästä jo aika pitkälle.

Jos käytät Facebookmainontaa liikenteen ohjaukseen sivulle, niin käytä näitä:

  1. Facebook pikseli
  2. Google Analytics
  3. Hotjar

Jos käytät Googlemainontaa liikenteen ohjaukseen sivulle, niin käytä näitä:

  1. Google Ads konversioseuranta
  2. Google Analytics
  3. Hotjar

Mobiilioptimointi

Melkein mitä tahansa digimainontaa liittyvään tekeekään niin aina lopuksi on hyvä tarkastaa miltä oma tuotos näyttää mobiiliselaimella ja tabletilla. Suurin osa ihmisistä käyttää nykyään verkkoselainta puhelimellaan tietokoneen sijasti, joten olisi huolimatonta jättää mobiiliversio laskeutumissivusta oman onnensa nojaan. Jos rakennat laskeutumissivuasi aikasemmin mainitsemillani pagebuildereilla, esim. elementor, wix, divi, yms. niin näissä kaikissa pitäisi olla ominaisuutena automaattinen mobiiliskaalaus sivuille.

laskeutumissivu

Kysy mitä vaan digimarkkinointiin liittyen. Vastaan kaikille, eikä maksa mitään! 👇

Ota yhteyttä!

Vili Partanen
info@vilipartanen.fi