Olen tässä nyt reilun vuoden verran vaihtelevan aktiivisesti kirjoitellut tänne blogin puolelle digimarkkinointiaiheisia tekstejä. Tekstintuoton lisäksi olen samalla treenaillut hakukoneoptimointia ja sitä kuinka rakentaa sivuille hakukonenäkyvyys nollista. Mitään suurempaa suunnitelmaa minulla ei ollut tämän sivun hakukonenäkyvyyden varalle (pitäisi aina olla), lähinnä halusin kirjoitella niistä aiheista mitkä oli päällimmäisenä mielessä ja keksiä sitten lisää lennosta. Samalla sitten kirjoitellessa olen soveltanut artikkeleihin ja itse sivutoon jonkun verran optimointitoimenpiteitä.
Alkuun tänne kirjoittelu tuntui melkoiselta taistelulta tuulimyllyjä vastaan, ainakin hakukonenäkyvyyden näkökulmasta. Kaikki valitsemani aiheet ja avainsanat joiden ympärille olen kirjoitellut, on ollut melko vahvasti jo valmiiksi kilpailtuja Googlessa niin optimoinnin kannalta kuin maksetussa mainonnassakin. Kyseisillä hakusanoilla löytyy kymmenittäin ellei jopa sadoittain suomekielisiä artikkeleita ja niiden seassa klikkausten saaminen on osoittautunut hankalaksi näin pienellä työpanoksella.
Blogin kirjoittelulle en harmillisesti ole löytänyt niin paljoa aikaa kuin olisin ehkä halunnut, kaivan läppärin aina esille vain silloin kun tuntuu että nyt irtoaisi muutama juttu. Jos karkeasti arvioin käyttämiäni tunteja blogin päivittelyyn viimeisen puolen vuoden aikana, niin alle 30h se varmasti jää. Nyt kun viime vuonna 2020 syksyllä loka/marraskuussa julkaisin blogin ”virallisesti”, ajattelin että olisi mielenkiintoista nyt aikalailla puolen vuoden jälkeen ottaa pieni tilannekatsaus siitä mihin olen päässyt.
Katsotaan tulokset!
Jos tuloksia katsoo niin ensimmäisenä voi todeta että käyrät selkeästi nousee oikealle päin, eli suunta on oikea ja jokainen mittari näyttäisi kasvavan hitaasti, mutta toivotulla tavalla. Hakutuloksissa tapahtuvien näyttökertojen määrä on lähtenyt aika komeaan ja tasaiseen nousuun. 28.10. Sivuni sai Googlen hakutuloksissa vajaat 10 näyttökertaa ja nyt 2021 huhtikuussa niitä tulee jopa 70-90 kappaletta päivittäin, eli näyttökerrat ovat lähes kymmenkertaistuneet. Sivustolle hakukoneen kautta tulleiden kävijöiden määrä on pysynyt vielä aika maltillisena, 82kpl kuvankaappausottohetkellä ei ole hyvä tulos, mutta se on hyvä merkki.
Keskimääräinen hakukonesijoitus on vielä melko vaatimaton, tällä hetkellä keskimäärin sivuni löytyy hakutulosten neljänneltä tai viidenneltä sivulta, joka yksinkertaisesti johtuu siitä että olen käyttänyt yleisesti runsaasti käytössä olleita avainsanoja. Sivun klikkausprosenttiin (CTR) olen suhteellisen tyytyväinen. Yhteenvetona koko kuvasta voisi sanoa että hakukonenäkyvyys on kokenut pientä kasvua, mutta lisää tarvitaan!
Tulokset tiivistettynä 6kk hakukoneoptimoinnista:
- 5,6k näyttökertaa Googlen hakutuloksissa sivuille ja artikkeleille
- n. 80 orgaanista kävijää
- Päivittäinen hakukonenäkyvyys lähes kymmenkertaistui hakutuloksissa
- Keskisijoitushakutulosissa nousi n. 60. sijalta -> 49. sijalle
Miten tästä eteenpäin?
Jos katson tuloksia ja haluan lähteä tästä kehittämään sivua datan perusteella niin mieleeni tulee heti muutama juttu mistä voisin aloittaa. Aktiivisen sisällöntuoton jatkaminen uusilla, ja ei ehkä niin kilpailuilla hakusanoilla olisi hyvä keino ailkaa nostaa niin hakusijoitusta, kuin orgaanista liikennettäkin. Ei niin kilpailluilla hakusanoilla tarkoitan esim. pidempiä avainsanayhdistelmiä (long tail keywords), joita tälläkin hetkellä on alkanut kumpuamaan Search Consolesta.
Sisältöön panostaminen tulee myös olemaan tärkeä osa jatkossa blogin kannalta, nykyiset tekstit saattavat olla hieman vasemalla kädellä huitaistuja hetken mielijohteesta, joita sitten korjailen jälkeen päin, tässä innokkuus on voittanut suunnitelmallisuuden. Sisällön kehittämiseen aion tehdä teksteistä vielä käyttäjäystävällisempiä, eli tekstejä voisin keventää tarvittaessa jonkun verran ja lisätä enemmän havainnollistavia kuvia. Myös tässä kohtaa kun artikkeleita rupeaa olemaan aika reippaasti, täytyisi miettiä joku kategorisointi/jaottelu niille, jottei käyttäjäkokemuksesta tulisi hirmu sekava ja lukija löytäisi helpommin etsimänsä. Lisäksi käyn lävitse vielä sivun metaotsikoinnit ja kuvaukset, jolla lähden tavoittelemaan suurempaa klikkausprosenttia hakutuloksista.
Yhteenveto
Tässä artikkelissa tuli nyt käsiteltyä lähinnä hakukonenäkyvyys ja liikenne mitä olen maksamattomista hakutuloksista saanut. Jätin pois tästä artikkelista tarkoituksella Google Analytics puolen, joista oltaisiin saatu hyvää dataa käyttäjien sitoutumisesta sivun sisältöön. Tällä hetkellä kun liikenne on vielä vaatimatonta, ja oma henkilökohtainen tavoitteeni sivuilla on kartuttaa orgaanista liikennettä ja näkyvyyttä, niin käyttäjien sitoutuminen jää tässä toissijaiseksi mittariksi, vaikka silläkin on vaikutusta hakukonennäkyvyyteen.
Nyt kun huomaan jo että lumipallo on hitusen lähtenyt pyörimään, niin olen miettinyt että voisin asettaa seuraavan puolen vuoden päähän tavoitteen, että minulla olisi kuukausittain sivuilla yli 100 kävijää orgaanisten hakutulosten kautta. Tähän on vielä jonkun verran matkaa, mutta se ei ole ollenkaan mahdoton tavoite! Ei muuta kuin jatkamaan optimointeja.