Kuinka tehdä Google avainsanatutkimus? – Selvitä mitkä avainsanat tuovat kävijöitä sivuillesi

24.04.2021 | Hakukonemainonta (SEA), Hakukoneoptimointi (SEO)

Mikä on avainsanatutkimus ja kuinka se tehdään? Avainsanatutkimus tarkoittaa oman nettisivun parhaiden avainsanojen etsimistä, eli toisin sanoin halutaan ymmärtää mitä hakutermejä potentiaaliset asiakkaasi käyttävät Googlessa löytääkseen palvelusi. Tutkimuksessa selviää millä hakusanoilla asiakkaasi tällä hetkellä löytää sivuillesi ja millä avainsanoilla he voisivat löytää paremmin. Avainsanatutkimus tarjoaa suuren hyödyn siinä mielessä, että tutkimuksessa saatuja avainsanoja voi hyödyntää omaan hakukoneoptimointiin ja hakukonemainontaan.

Mitä avainsanoja tarjoomasi kattaa?

Oman verkkosivun avaisanoja voi lähteä aluksi miettimään yksinkertaisesti omien tuotteiden ja palveluiden kautta. Oma tarjooma ja siihen liittyvät termit, sekä vaikka oman verkkosivun otsikoinnit kannattaa purkaa yksittäisiksi sanoiksi mitä voisit kuvitella asiakkadesi käyttävän etsiessään tarjoamiasi palveluja Googlesta. Kaikki kootut sanat voi listata vaikka exceliin allekkain, johon on myös helppo rakentaa pohja omalle hakusanatutkimukselle. Näiden sanojen sovittelu esimerkiksi erilaisiin hakusanatyökaluihin antaa realisitista kuvaa minkälaisilla variaatioilla kyseisiä sanoja hyödynnetään tai liittyykö niihin jotain muita sanoja tai fraaseja jotai hyödyntää.

Mitkä avainsanat toimivat sivullasi parhaiten tällä hetkellä?

Yleensä hakusanatutkimusta asiaan perehtymättömälle yritykselle tehdessä huomataan, että sivuille tulee eniten liikennettä yrityksen brändiin liittyvillä hakutermeillä. Brändiin liittyvillä hakutermeillä korkean hakusijoituksen saaminen on yleensä helppoa, sillä brändien nimet/toimialat eroavat toisistaan niin paljon, että niiden välille ei synny kilpailua. Kun edetään tuotteita ja palveuita vastaaviin avainsanoihin, voi kilpailutilanne olla jo täysin toinen.

Toimialasta riippuen, omaan hakusanalistaan kannattaa aluksi listata esimerkiksi kolmen tyyppisiä sanoja, niitä sanoja jotka yleisesti liittyvät toimialaasi, sanoja joita kirjaintarkasti voisit kuvitella asiakkaidesi käyttävän Googlessa, ja viimeiseksi brändiisi littyviä sanoja. Näiden sanojen ympäriltä erilaisten varianttien ja muunnelmien etsiminen alkaa kerryttää omaa avainsanalistaasi.

Kuinka sitten valita hyvät avainsanat listalle? Hyvän avainsanan tunnusmerkit ovat yksinkertaiset, sana vastaa hyvin palveluasi tai liittyy siihen, sillä on suuri volyymi, ja se ei ole liian kilpailtu. Useasti avainsanatutkimukset kosahtaa siihen, kun ahneus voittaa ja halutaan mennä kilpailemaan avaisanoista joilla on kaikista suurimmat volyymit, eli suurimmat hakumäärät. Omaa avainsanalistaa ei kannatta ainostaan perustaa näiden suuren volyymin sanojen päälle, vaan kannattaa ottaa mukaan myös hakusanoja, joilla ei välttämättä ole niin paljoa hakuja, sillä niiden avulla on keskimäärin helpompi saavuttaa parempia hakusijoituksia.

avainsanatutkimus
Esimerkkinä ”digimarkkinointi” hakutermin hakuvolyymeja, kuvakaappaus Google Trendsistä.

Mitä avainsanoja kilpailijasi käyttävät?

Jos haluaa olla oikein ovela, voi myös selvittää mitä kilpalijoita esimerkiksi omien tuotteiden tai palveluiden hakusanoilla hypähtää esiin. Muutamassa avainsanatyökalussa on valmiina ominaisuus joilla voi jopa karkeasti selvittää kilpaljoiden orgaanisen liikenteen määrän, sivuston parhaat orgaaniset hakusanat ja muita hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia nyansseja. Kilpailijoiden avainsanoista voi myös ammentaa inspiraatiota omaa avainsanalistaansa.

Jos esimerkiksi tulee tilanne, että tuotteesi/palvelusi vastaa lähes täysin kilpalijasi palvelua, esimerkiksi myytte molemmat villasukkia, mutta eri verkkokaupoissa, voi kilpailijalta napata vaikka verkkokaupan nimen omaan avainsanalistaan, jolloin pyritään näkymään silloin kun joku hakee suoran kilpailijasi nimellä palvelua Googlesta. Lähtökohtaisesti ei ole kannattavaa ottaa kilpailijoilta avainsanoja, sille niiden tulisi vastata omaa verkkosivua, eli optimointiin tämä metodi ei sovi, mutta maksetussa mainonnassa sitä voi hyödyntää.

Löydä ja hyödynnä avainsanapotentiaali

Hyödyntämättömät avainsanat voivat maksaa sinulle ja firmallesi tuhansia näyttökertoja kuukaudessa niiltä hakusijoituksilta joilta potentiaaliset asiakkaasi klikkailevat itsesi kilpailjoidesi sivuille. Hakukonemarkkinoinnissa on yksikertaisuudessaan tavoite näkyä oikeassa paikassa oikeaan aikaan, ja sitä tilaisuutta ei kannata heittää hukkaan.

Kun olet löytänyt oman avainsanapotentiaalisi avainsanatutkimustulosten pohjalta, on aika lähteä hommiin. Oman avainsanalistauksen jälkeen suunnitellaan oma SEM (hakukonemarkkinointi) strategia, sisältäen SEO:n (hakukoneoptimointi) ja SEA:n (hakukonemainonta). Jos sinulla on WordPress pohjainen sivu, pääset hakukoneoptimoinnissa alkuun täältä.

Avainsanojen määrittäminen ei lopu ensimmäiseen tutkimukseen, vaan avainsanatutkimus luo pohjan optimoinnille ja hakukonemainonnalle. Avainsanat elävät kokoajan ja uusia avainsanoja syntyy lisää tai niitä kuihtuu pois. Tärkeää on pysyä kartalla omien avainsanojen vaihtuvuudesta ja reagoida niissä tapahtuviin muutoksiin, varsinkin jos markkinoi aktiivisesti hakukoneessa. Lisäksi eristyisesti hakukonemainontaa tehdessä avainsanoja joutuu tulevaisuudessa todennäiköisesti muokkaamaan vastaavuuden perusteella (exact match, broad match yms.)

Tutustumisen arvoisia työkaluja

Tiesitkö, että meissä kaikissa asuu pieni hakukonemarkkinointispesialisti? Jos sain sinun sisäisen spesialistisi herätettyä tällä tekstillä, niin tutustu näihin alla oleviin työkaluihin, jos koet että olisi aika suorittaa avainsanatutkimus!

  1. Google Trends (maksuton, ei vaadi rekisteröitymistä)
  2. Google Keyword planner (vaatii rekisteröitymisen)
  3. Ubersuggest (maksuton, vaatii rekisteröitymisen pari käyttökerran jälkeen)
  4. SEMRush (maksullinen)
Palikat muodostavat sanan keywords

Kysy mitä vaan digimarkkinointiin liittyen. Vastaan kaikille, eikä maksa mitään! 👇

Ota yhteyttä!

Vili Partanen
info@vilipartanen.fi