Mikä on hyvä metaotsikko ja metakuvaus?

29.05.2023 | Hakukoneoptimointi (SEO)

Jokainen Googlen hakukonetta käyttävä kohtaa aina hakuja tehdessään metaotsikoita ja metakuvauksia. Ne vaikuttavat suoraan sivuston näkyvyyteen hakukoneissa sekä käyttäjien klikkauspäätöksiin. Hyvin suunnitellut metaotsikot ja metakuvaukset houkuttelevat käyttäjiä klikkaamaan sivustoa hakutuloksissa ja antaa ennakkotietoa siitä, mitä sivustolta voi odottaa. Seuraavassa artikkelissa käyn läpi, mitä metakuvaukset ja -otsikot tarkalleen ovat, ja kuinka voit tehdä hyvät metaotsikot ja metakuvaukset sivustoillesi.

Mikä on metaotsikko?

Metaotsikko, eli useimmiten myöskin sivun otsikko, on tarkoitettu hakukoneille ja kävijöille näytettäväksi, ja se onkin se tekstinpätkä mikä Googlessa näkyy hakutuloksissa isoin sinisin kirjaimin. Metaotsikko kertoo hakukoneille ja kävijöille tiiviisti ja tarkasti, mistä sivu kertoo. Metaotsikko voi näkyä myös selaimen välilehdellä yläpalkissa.

metaotsikko esimerkki
Tässä kuvassa keltaisella merkattu teksti on kyseisen sivun metaotsikko.

Millainen on hyvä metaotsikko?

Metaotsikon tärkein tehtävä on kertoa, mikä on sivun pääaihe. Metaotsikossa kannattaakin käyttää juuri avainsanaa mille haluaa sivun optimoida. Metaotsikon suositeltu merkkirajoitus on noin 50-60 merkkiä, mukaan lukien välilyönnit. Näin koko metaotsikko näkyy hakutuloksissa ilman katkoksia. Metaotsikointien kanssa tulisi myös varoa duplikaatteja, eli samaa otsikkoa ei kannata käyttää kahteen kertaan.

Hyvä metaotsikko voisi esim. olla tämmöinen:

  • Ensijainen avainsana – Toissijainen avainsana | Sivuston nimi
  • Digimainonta – Tampere | vilipartanen.fi

Ole selkeä ja ytimekäs ilmaisussasi, jotta käyttäjät saavat nopean käsityksen sivustosi sisällöstä. Käytä kuvaavia sanoja ja lisää tarvittaessa tärkeimmät avainsanat, jotka auttavat käyttäjiä ymmärtämään, miksi heidän tulisi valita juuri sinun sivustosi muiden vaihtoehtojen sijaan.

Mikä on metakuvaus verkkosivustolla?

Metakuvaus on lyhyt kuvaus sivuston sisällöstä, ja sen tarkoitus on antaa käyttäjille lisätietoa siitä, mitä he sisältöä voivat löytää kyseiseltä sivulta. Metakuvauksien tekstipätkät luodaan automaattisesti sivun sisällöstä. Katkelmat on suunniteltu korostamaan ja esikatsomaan sivun sisältöä, joka liittyy parhaiten käyttäjän tekemään hakuun. Tämä tarkoittaa sitä, että Google-haku voi näyttää erilaisia katkelmia eri hauille. Jos sivulla on hyvin jäsenneltyä tietoa, minkä Google kokee relevantiksi hakijalle, se saattaa näyttää myös Rich resultseja, mikä tarkoittaa ”buffattua” hakutulosta, jota on esimerkiksi korostettu visuaalisesti.

Sivuston omistajilla on kaksi tapaa vaikuttaa sisältöön mitä sivuston yhteydessä näytettävässä katkelmassa lukee:

  • Rich results: Poimii jäsennettyä dataa sivustolta tarjotakseen hakijoille parempia hakutuloksia.
  • Meta-tagit: Google voi poimia myös sisällön <meta> tagien välistä, generoidakseen tekstipätkiä, mitkä näkyvät hakutuloksissa.
Tältä näyttää rich resultsin yksi olomuoto, FAQ-osio, joka eroaa selkeästi normaalista metaotsikko + metakuvaus -hakutuloksesta.
metakuvaus esimerkki
Kuvassa keltaisella korostettu alue on metakuvaus minkä Google on sivuiltani poiminut näytettäväksi.

Millainen on hyvä metakuvaus?

Metakuvaus on tärkeä pitää ytimekkäänä, sillä hakutuloksissa näytettävä tila on rajallinen. Käytä noin 150-160 merkkiä (mukaan lukien välilyönnit) varmistaaksesi, että koko kuvaus näkyy kokonaisuudessaan hakutuloksissa. Samat kuvaukset jokaisella sivulla eivät ole hyödyllisiä, sillä niiden tulisi kuvata aina yksittäisen sivun sisältöä. Aina kun on mahdollista, luo kuvauksia, jotka kuvaavat tarkasti kyseistä sivun sisältöä. Olisi myös hyvä sisällyttää sivun oma avainsana metakuvaukseen. Jos sinulla ei ole aikaa luoda kuvausta jokaiselle sivulle erikseen, pyri ainakin priorisoimaan osa sivuista, eli vähintäänkin kuvaus kriittisille URL-osoitteille, kuten kotisivulle ja suosituille sivuille.

metadata

Haluatko epäreilua kilpailuetua digimarkkinointiisi?

Palkkaa avuksesi yhden miehen digimarkkinointiarmeija, ja jätetään kilpailijasi lähtöviivalle jo heti kättelyssä. Minulta saat asiantuntevaa ja tehokasta apua kaikkiin digimarkkinointisi tarpeisiin. Jos haluat oikeasti toimivaa ja mutkatonta palvelua matalalla kynnyksellä, niin täytä alla oleva tarjouspyyntölomake.

Toteutan palveluni tuntipohjaisesti, joten se ei sisällä yllättäviä aloituskuluja tai pitkää sitoumusta. Maksat vain sovitusti tehdystä työstä.

Palveluni tuntilaskutus on 99 €/ h, johon lisätään arvonlisävero 25,5 %.

Pyydä tästä tarjous, niin jutellaan lisää! 👇

Markkinointiasiantuntija Vili Partanen

Ota yhteyttä!

Vili Partanen
info@vilipartanen.fi