Vastaus tähän kysymykseen on, että ei ole yhtä oikeaa vastausta kuinka paljon yrityksen tulisi laittaa rahaa Facebook-mainontaan. Facebookin itsensä mukaan mainontaa pystyy tehdä vaikka 5:llä dollarilla viikossa, tai 50 000 dollarilla viikossa, molemmat onnistuu. Riippuu paljolti siitä, kuinka paljon olet valmis panostamaan Facebook-mainontaan rahallisesti.
Olennaista kysymyksessä on myös, että mikä summa riittää siihen, että pystytään tuottamaan liiketoiminnan kannalta hyödyllisiä tuloksia (konversioita). Lopullinen hintalappu tulee siis riippumaan omasta kohderyhmästä, omista konversiotavoitteista, mainostyypistä, viikonpäivästä, huutokaupan kilpailutilanteesta alustan markkinoilla, sekä monesta muusta tekijästä. Tarkkaa hintaa on vaikea ennustaa, mutta hyvin lähelle sitä tulen sinut viemään tässä artikkelissa.
Kuinka Facebook-mainosten hinta määräytyy?
Facebookissa varmin tapa olla perillä paljonko rahaa menee mainontaan on tietysti säätää budjetti itse, joten lähdetään liikkeelle budjettityypeistä. Facebookissa on pari eri budjettityyppiä, josta voit valita miten paljon rahaa haluat käyttää mainontaan. Nämä samat budjettityypit löytyy niin kampanja-, kuin mainosryhmätasoltakin.
Päiväbudjetti
Päiväbudjetti nimensä mukaisesti määrittää sen, kuinka paljon Facebook-kampanjasi käyttävät rahaa päivän aikana. Päiväbudjetin valinta astuu silloin kuvaan kun kampanjalle ei aseteta tarkkaa päättymispäivämäärää, vaan mainontaa tehdään jatkuvana.
Kokonaisbudjetti
Kokonaisbudjetti määrittää sen, kuinka paljon kampanjasi tulee käyttämään rahaa kokonaisuudessaan. Kokonaisbudjettia säätäessä kampanjalle tulee asettaa päättymispäivämäärä. Kampanjasi ei käytä senttiäkään enempää mainontaan, kuin se mitä olet kokonaisbudjetiksi asettanut.
Kun budjetti on valittu…
Kun olet asettanut haluamasi rahasumman ja tavoitteen, Facebook pyrkii tällä summalla parhaansa mukaan tuottamaan sinulle asettamiasi tavoitteita. Facebookissa mainostettaessa, kilpailet myös muita mainostajia vastaan näkyvyydestä. Kilpailun mahdollistaa Facebookin mainoksissa pätevä huutokauppaperiaate.
Facebook-mainosten huutokauppaperiaate
Facebook-mainosten näyttäminen toimii huutokauppaperiaatteella, jolla on oma vaikutuksensa mainosten näyttämisen hintoihin. Huutokauppassa kampanjat ja mainostajat kilpailevat näkyvyydestä kohderyhmien silmien edessä. Jos esimerkiksi tiettyyn kohderyhmään kohdistetaan erityisen paljon mainontaa monen tahon osalta, on kampanjoiden kulut myös keskimääräisesti suuremmat. Mitä suurempaa kilpailu on, sitä enemmän mainonta myös maksaa. Tämän takia yleisesti lisääntynyt Facebook-markkinointi on vaikuttanut mainosten hintojen nousuun.
Erilaisten tulosten hinnat
Facebook eroaa Googlesta siten, että Facebookissa maksetaan myös näyttökerroista, ei ainostaan klikkauksista ja tuloksista. Mitä helpompi tulos on Facebookille saavuttaa, sitä vähemmän se maksaa, esim. näyttökerta. Mutta mitä vaikeammaksi tuloksen tuottaminen menee, sitä enemmän se tulee maksamaan, esim. yhteydenotto. Facebook tarjoaa kampanjoiden hinnoittelusta erilaista tietoa tuloskohtaisten hintatietojen valossa. Näitä ovat esimerkiksi.
CPC = Cost Per Click, eli klikkauksen hinta, kertoo kuinka paljon yksittäinen mainoksen klikkaus on sinulle maksanut
CPM = Cost Per Mille, eli 1000:n näyttökerran hinta, kertoo kuinka paljon kustantaa näyttää mainostasi 1000 kertaa
CPA = Cost Per Action, kertoo kuinka paljon maksaa saada mainoksen näkijä tekemään sivuilla haluttu toimenpide
Esimerkkejä mainonnan kustannuksista*:
Tässä vähän esimerkkejä Wordstreamin artikkelista kuinka paljon mainonnan eri tulokset saattaa maksaa:
- Kaikki toimialat mukaan lukien klikkauksen keskimääräinen hinta oli 2021 vuonna 1,59 € (Wordstream, muutettu dollareista)
- Tyypillisesti klikkauksen hinnan voi odottaa jäävän 0,50 € – 2 € välille (Sixads 2021)
- Tuhannen näyttökerran hinta oli keskimäärin 13,32 € (Wordstream 2021, muutettuna dollareista)
- Keskimääräinen CPA, eli toiminnon hinta on ollut Wordstreamin mukaan 17,27 € (muutettu dollareista)
*Kaikki numerot ovat keskiarvotuloksia, todelliset toteutuvat summat voivat vaihdella ylös-, sekä alaspäin.
Lopuksi
Facebookissa pätee sama sääntö mikä kaikissa muissakin maksullisen liikenteen kanavissa. Mitä enemmän rahaa laittaa, sitä enemmän myös saa takaisin. Jos tuntuu, että oma Facebook-mainonta ei ole ottanut tuulta alle, niin kyse voi juurikin olla siitä, että budjetti valuu väärien tavoitteiden tukemiseen, tai ei vain yksinkertaisesti ole riittävä. Mitä enemmän tuloksia haluaa, sitä enemmän rahaa joutuu käyttämään!