Mitä ovat backlinkit?
Backlink (suom. paluulinkki tai käänteislinkki) tarkoittaa linkkiä, joka johtaa yhdeltä nettisivulta toiselle. Google ja muut suuret hakukoneet mieltävät sivuston backlinkit sivuston saamina suosituksina. Mitä enemmän sivulla on suosituksia, eli linkkejä muilta sivustoilta, sitä paremmat mahdollisuudet sillä on sijoittua korkeammalle hakutuloksissa. Esimerkiksi tässäkin artikkelissa suurin osa värillisellä fontilla olevista sanoista on backlinkkejä muihin artikkeleihin ja teksteihin, joita olen käyttänyt lähteenä tähän artikkeliin.
Miksi backlinkit ovat tärkeitä?
Backlinkit ovat tärkeitä, koska ne viestittävät Googlelle, että sivu johon viitataan linkillä on lukemisen arvoista sisältöä. Mitä enemmän verkkosivu onnistuu saamaan backlinkkejä, sitä arvokkaanpana Google pitää linkatun sivuston sisältöä. Ja mitä arvokkaanpana Google pitää sivun sisältöä, sitä korkeammalle se sijoittuu hakutuloksissa.
Backlinkkien käyttäminen hakukoneoptimoinnissa ei ole uusi juttu, vaan se on ollut mukana myös Googlen alkuperäisessä PageRank algoritmissa. Vaikka Googleen on aikojen saatossa on tullut useita algoritmimuutoksia, niin backlinkit ovat pitäneet pintansa yhtenä avainelementtinä hakukoneoptimoinnissa.
Minkälaiset backlinkit ovat arvokkaita?
Vaikka yleisesti kaikenlaiset backlinkit ovat toivottavia, niin kaikilla backlinkeillä ei ole samanlaista vaikutusta sivun PageRank-pisteisiin. Erilaisten backlinkkien vaikutusten ymmärtäminen on tärkeää relevantin linkkiprofiilin, sekä vankan hakukonenäkyvyyden kannalta. Seuraavaksi kerron minkälaisia eroja backlinkeissä voi olla.
Follow-, ja nofollow-linkit
Backlinkkejä on mahdollista saada kahta eri laatua, joista toinen vaikuttaa PageRank pisteisiin ja toinen ei. Hakukonenäkyvyydelle hyödylliset linkit, eli follow-linkit tarkoittavat käytännössä sitä, että ne käskevät Googlen crawlereita seuraamaan linkkiä, tarkastamaan linkatun sivun ja antamaan sille kreditit. Mitä useampi follow-linkki sivulle johtaa, sitä enemmän se saa ns. kredittiä muilta sivuilta.
Google ja muut hakukoneet jättävät nofollow-merkatut linkit pois laskuista, eli toisin sanoen niillä ei ole merkistystä ranking-algortimin kannalta. Nofollow-tägi linkin perässä käytännössä sanoo hakukoneelle: ”Älä laske tätä mukaan.”
Tältä näyttää esimerkiksi nofollow-linkki HTML-koodissa: <a href=”http://www.nettisivu.com/ ” rel=”nofollow”>Linkin teksti</a>
Suurin osa backlinkeistä on follow-mallisia, mutta esimerkiksi nämä linkkityypit ovat lähtökohtaisesti aina nofollow-linkkejä:
- blogikommentit
- somen kautta tulevat linkit, mm. postaukset FB & IG yms.
- erilaiset foorumipostaukset joissa on linkki, ja käyttäjien luoma sisältö foorumeilla
- tietyiltä isommilta nettisivuilta tulevat linkit, kuten esimerkiksi Wikipedia
Domain Authority – Sivun auktoriteetti
Viittaavan sivuston auktoriteetillä on myös vaikutusta siihen kuinka paljon se vaikuttaa sivun hakukonesijoitukseen. Domain Authoritylla tarkoitetaan sivun luotettavuutta ja suosiota. Domain Authoritya mitataan usein 1-100 asteikolla ja siihen pystyy vaikuttaa mm. näillä tekijöillä:
- Relevanttien ja follow-backlinkkien määrä
- Sivun suosio ja kävijämäärät
- Hyvä sisältö ja hakukoneystävällisyys
Googlen PageRank-algoritmi ei itsessään käytä Domain Authority-mittaria sivujen ränkkäykseen, mutta se on hyvä mittari esimerkiksi omien backlinkkien arvon tarkkailuun, tai vaikka uusien sivustojen löytämiseen mistä haluaisi backilinkkejä saada.
Linkin relevanssi
Google tunnistaa jos sivulta toiselle johtava linkki ei liity sivun aiheeseen, tai on täysin päinvastainen. Esimerkiksi jos ruokablogista on tehty rakennusalan yrityksen sivulle backlinkki, niin linkki ei todennäköisesti ole kovin relevantti. Näin ollen se saa vähemmän pisteitä Googlelta, kuin esimerkiksi joku saman kategorian sivusto voisi saada.
Linkin relevanssiin liittyy myös sen ankkuriteksti, eli maalattu teksti johon linkki on upotettu. Esimerkiksi jos linkin ankkuriteksti sisältää sivulta lyötyvän avainsanan, on se parempi kuin geneerisempi ”klikkaa tästä” -nimetty linkki.