Mitä on A/B-testaus digi­markkinoinnissa?

12.01.2023 | Web-analytiikka

A/B-testaus on menetelmä, jolla voidaan vertailla kahta erilaista vaihtoehtoa tai versiota keskenään. Se on kätevä menetelmä esimerkiksi digimarkkinoinnissa, koska se auttaa yrityksiä selvittämään, mikä vaihtoehto toimii parhaiten heidän tavoitteidensa saavuttamiseksi.

Miten A/B-testaus toimii?

A/B-testauksessa yritys valitsee kaksi erilaista vaihtoehtoa, esimerkiksi erilaiset mainosvideon käsikirjoitukset tai erilaiset verkkosivun väritykset, ja testaa niitä valitun kohderyhmän kesken. Tämän jälkeen seurataan, mitkä vaihtoehdoista saavat eniten klikkauksia, konversioita tai muita haluttuja tuloksia. A/B-testaus siis kertoo mikä vaihtoehto toimii parhaiten tavoitteiden saavuttamiseksi. A/B-testaus vaatii aina taustalleen kerättyä dataa.

A/B-testauksessa on tärkeää huomioida, että testattavat vaihtoehdot erovat selkeästi toisistaan, jotta testistä olisi mitään hyötyä. Lisäksi kohderyhmän tulee olla tarpeeksi suuri, jotta saadaan luotettavia tuloksia. A/B-testauksessa tulee huomioda, ettei ota kerralla mukaan liian montaa muuttujaa, jotta paremman tuloksen tuottanut elementti on helppo osoittaa testin jälkeen.

Mitä asioita markkinoinnissa voi kehittää A/B testataamalla?

  1. Verkkosivun ulkoasua ja sisältöä: Verkkosivun väritystä, fontteja, kuvituksia, kuvien sijaintia ja sisältöä voidaan A/B-testata. Tämä auttaa määrittämään, mikä verkkosivun ulkoasu ja sisältö toimii parhaiten kävijöiden konvertoitumisen kannalta.
  2. Mainosten kuvituksia ja tekstejä: Mainosten kuvitukset ja tekstit voidaan laittaa rinnakkain saman kohderyhmän näkyville, joka auttaa selvittämään, millä kuvituksella ja tekstillä lohkeaa eniten klikkauksia ja konversioita.
  3. Sähköpostimarkkinoinnin sisältöä: Sähköpostimarkkinoinnissa on moniakin elementtejä, kuten otsikkoja, kuvituksia ja tekstejä, joita voidaan A/B-testata. Tämä auttaa määrittämään, mikä sähköpostimarkkinoinnin sisältö toimii parhaiten avausten ja konversioden kannalta.
  4. Some-mainonnan kampanjoita: Some-mainonnan kampanjoita, kuten mainosten kohderyhmiä, kuvituksia ja tekstejä voidaan testata A/B-testauksella. Tämä auttaa määrittämään, mikä kampanja toimii parhaiten tavoitteiden saavuttamiseksi.
  5. Hakusanamainonnan kamppiksia: Kuten somepuolella, niin hakukoneen tekstimainoksiin on myös mahdollista luoda useita versioita mainoksista ja katsoa mikä pärjää parhaiten.

Esimerkit kahdesta otsikoinnista joita voisi A/B-testata somemainoksessa:

  1. Pudota painoa 5kg – 2kk verkkovalmennus miehille
  2. Tehosta metaboliaa – Liity mukaan valmennukseen!

Kumman veikkaisit toimivan paremmin?

Ota A/B-testaaminen osaksi markkinoinnin prosessia

Jos haluat ottaa A/B-testauksen osaksi säännöllisiä markkinoinnin prosessejasi, näin onnistut:

  1. Määritä tavoitteet: Ennen A/B-testauksen aloittamista on tärkeää määritellä, mitä halutaan saavuttaa. Esimerkiksi jos halutaan lisätä tiettyjen konversioiden, esimerkiksi yhteydenottojen määrää, se otetaan kiintopisteeksi
  2. Valitse testattavat asia: Seuraavaksi on valittava kaksi erilaista vaihtoehtoa, joita halutaan vertailla. Esimerkiksi jos halutaan parantaa verkkosivun konversion, voidaan valita kaksi erilaista verkkosivun väritystä tai kuvitusta testattavaksi.
  3. Valitse kohderyhmä: Seuraavaksi on valittava kohderyhmä, jolle testattavat vaihtoehdot näytetään. Esimerkiksi jos halutaan parantaa verkkosivun konversioastetta, kohderyhmänä on tietysti verkkosivun kävijät.
  4. Suorita A/B-testaus: Vaihtoehtoja näytetään valitulle kohderyhmälle, eli esimerkiksi ohjataan kahdelle erilaiselle laskeutumissivulle liikennettä maksetulla mainonnalla.
  5. Tarkastellaan tuloksia: Testin jälkeen katsotaan tulokset ja kumpi vaihtoehto toimi parhaiten.
  6. Hyödynnetään tuloksia: Lopuksi on tärkeää integroida tulokset osaksi markkinoinnin prosesseja. Esimerkiksi jos testin tuloksena selvisi, että toinen Call-to-action painikkeen paikka sivuilla oli parempi, se otetaan käyttöön.

A/B-testauksen ottaminen osaksi markkinoinnin prosesseja vaatii huolellista suunnittelua, toteutusta ja tulosten analysointia. Jos tehdään maltilla, A/B-testauksella saadaan arvokasta tietoa siitä, mikä toimii parhaiten tavoitteiden saavuttamiseksi ja se auttaa optimoimaan markkinoinnin prosesseja jatkossa.

A/B testaus

Haluatko epäreilua kilpailuetua digimarkkinointiisi?

Palkkaa avuksesi yhden miehen digimarkkinointiarmeija, ja jätetään kilpailijasi lähtöviivalle jo heti kättelyssä. Minulta saat asiantuntevaa ja tehokasta apua kaikkiin digimarkkinointisi tarpeisiin. Jos haluat oikeasti toimivaa ja mutkatonta palvelua matalalla kynnyksellä, niin täytä alla oleva tarjouspyyntölomake.

Toteutan palveluni tuntipohjaisesti, joten se ei sisällä yllättäviä aloituskuluja tai pitkää sitoumusta. Maksat vain sovitusti tehdystä työstä.

Palveluni tuntilaskutus on 99 €/ h, johon lisätään arvonlisävero 25,5 %.

Pyydä tästä tarjous, niin jutellaan lisää! 👇

Markkinointiasiantuntija Vili Partanen

Ota yhteyttä!

Vili Partanen
info@vilipartanen.fi