Mitä opin vuoden aikana markkinointitoimistossa?

22.06.2022 | Digimarkkinointi, Markkinointi

Siitä on reilu vuosi aikaa kun pakkasin kamppeet, muutin Tampereelle, ja vaihdoin täyspäiväisen yrittäjän hommat pestiin markkinointitoimistossa. Halusin saada uutta näkökulmaa markkinointialaan, sekä hioa osaamistani vielä pidemmälle ja niihin on tähän mennessä ollut oikein mukavat puitteet. Nyt reilun vuoden jälkeen on hyvä katsoa vähän taaksepäin ja miettiä mitä oppeja on tarttunut matkaan tähän mennessä. En tällä hetkellä varmasti osaa edes sanoittaa kaikkea viimeisen vuoden aikana oppimaani, saatika muistaisi luetella kaikkia pienempiä teknisiä juttuja mitä olen oppinut. Mutta tässä lista opeista ja asioista, mitkä ovat kuluneelta vuodelta jääneet voimakkaimmin mieleeni markkinointitoimistossa työskennellessäni.

Copywriting on aliarvostettu taito

Vaikka copywritingia arvostetaan, niin viimeisen vuoden aikana olen vasta hoksannut kuinka tärkeä taito se loppujen lopuksi on. Suurin osa sisällöstä mitä yritysten verkkosivuilla kulutetaan on tekstimuodossa, ihan kuten tämäkin artikkeli mitä luet. Ja vaikka kuinka puhutaan että videot puhuttelevat enemmän, niin oman kokemukseni mukaan tehokkaat tekstinostot verkkosivuilla ovat paras tapa välittää tietoa yrityksen ja asiakkaan välillä. Tekstissä on paljon helpompi hyppiä kohdasta toiseen ja sitä on helpompi silmäillä, kuin kelailla videota edestakaisin. Hyvät tekstit on kirjoitettu lukijaa ajatellen ja ne taluttavat lukijaansa huomaamatta pidemmälle tekstissä rivi toisensa jälkeen. Hyvää tekstiä on lisäksi miellyttävä lukea ja se ei töksähtele lukijan silmissä. Töks.

Haluan vetää vielä rajan copywritingin ja kirjallisen sisällöntuotannon väliin. Copywritingilla tarkoitetaan tiiviiden myyntitekstien kirjoittamista ja sen lisäksi mainitsen erikseen vielä ihan vaan kirjoittamisen. Tässä tapauksessa kirjoittamisella tarkoiten eritoten pidempien tekstisisältöjen tuottamista. Mietitään ,että jos hyvä copywriting saa ihmisen ostamaan, niin hyvä kirjoittaminen saa ihmisen syventymään. Pidempi teksti on tietysti vaikeampi pitää mielenkiintoisena, joten hyvän ja miellyttävän kieliopin lisäksi tärkeässä asemassa on tekstin asiasisältö. Jokaisen tekstin lauseen tulisi antaa lukijalle jotain uutta tietoa.

B2B-toimialojen tuntemus kasvoi

Olen päässyt tekemään paljon asiakkaita, joiden toimialat ovat olleet esimerkiksi erilaisilta teollisuudenaloilta. Yrittäjänä tuli pääsääntöisesti tehtyä paljon markkinointia B2C-kenttään myyville asiakkaille, mutta nyt tilanne on kääntynyt päälaelleen. B2B-kentässä, eli toisille firmoille myytäessä olen huomannut, että myyminen tapahtuu lähinnä tuotteiden ja palveluiden ominaisuuksia markkinoimalla. Toisin kuin B2C-kentässä markkinointi voi vedota enemmän tunteisiin. B2B-puolella puolella keskitytään enemmän faktapohjaiseen tuotetietoon ja menestyksekkäisiin referesseihin, kuin esimerkiksi tunteiden herättämiseen ostajassa. Molemmissa on tosin taustalla sama ajatus, eli myydään ratkaisua ongelmaan, eikä vaan mässäillä tuotteen ominaisuuksilla.

Lisäksi ostoprosessit ovat B2B-puolella huomattavasti monimutkaisempia kuin B2C-puolella. Eikä mikään ihme, jos tuote maksaa kymmeniä tuhansia euroja, sietää sen hankkimista myös hetken harkita. Vaatii kärsivällisyyttä, sekä ostoputken eri vaiheissa menevien prospektien huomioimista eri tavalla, jotta pääsee lähemmäs haluttua tulosta.

Vaikka tunteisiin vetoava myynti astuu sivunpaan, on silti taustalla oltava rutkasti asiantuntemusta asiakkaan asiakkaiden tarpeista, jotta pystyy tuoda markkinoinnissa myyntiä tukevat asiat parhaiten esiin. On ollut siistiä tutustua uusiin aloihin ja päästä syventymään asiakkaiden tarpeisiin, sekä nähdä millaisten ongelmien kanssa asiakasyritykset painivat oman markkinointinsa kanssa.

Google Adsista on apua lähes jokaiselle

Hakuintentio on lyömätön apu myynnille. Vaikka digissä on monia eri kanavia missä pyrkiä tavoittamaan omat kohderyhmänsä, ei ole vielä Google Adsin voittanutta. Halusin erikseen mainita Google Adsin, enkä niinkään hakukoneoptimointia, sillä Adsin avulla pääsee paljon nopeammin kiinni leipään. Hakukoneoptimointi puolestaan toimii pidemmällä aikavälillä ja myös tietysti tukee maksettua hakukonemainontaa.

Google Adsissa parasta on mahdollisuus ajaa verkkosivulle ne tyypit jotka ovat juuri kirjoittaneet hakukoneeseen tuotteesi tai palvelusi nimen. Hakukonemainosten puolelta saadun liikenteen laatu näkyy parhaiten tulosten puolella. Mainosten klikkausprosentit ja verkkosivujen konversioasteet ovat kokemukseni mukaan paljon parempia verrattuna somekanavista tulleeseen liikenteeseen.

Toki on olemassa tuotteita ja palveluita, joita ei välttämättä osata hakea ja joille ei hakukonemainonnasta ole niin suurta hyötyä. Harvoin kuitenkaan tulee vastaan sellaisia yrityksiä, joille ei saataisi tuotettua arvokkaita verkkosivukävijöitä tai konversioita Google Adsin kautta. Mutta jos näyttää, että Google ei ota tuulta alleen, niin sitten koitetaan jotain muuta.

Kysy mitä vaan digimarkkinointiin liittyen. Vastaan kaikille, eikä maksa mitään! 👇

Ota yhteyttä!

Vili Partanen
info@vilipartanen.fi