Mitä tuloksia sain 2 vuoden SEO-työllä?

18.10.2022 | Digimarkkinointi, Hakukoneoptimointi (SEO)

Takana on nyt kaksi kokonaista vuotta blogin kirjoittelua ja hakukoneoptimointia.🎂 Tässä kohtaa kehtaa jo sanoa, että pitkälle on tultu siitä mistä lähdettiin liikkeelle. Tavoittenani on siis ollut kerätä mahdollisimman paljon liikennettä ja näkyvyyttä sivuilleni hakukoneoptimoinnin keinoin.

Kiitos sinulle, joka olet jo aikaisemmin täällä käynyt lueskelemassa ja klikkailemassa. Kiitos myös sinulle, joka ensikertaa olet sivuillani ja jaksanut lukea tähänkin asti. Itse kirjoittelu ei ole niinkään vaatinut verta, hikeä, eikä kyyneliä. Mutta sen sijaan yhden läppärin näytön ja muutaman pannun kahvia. Jos haluat tietää minkälaisista tuloksista koko homma lähti liikkelle, tutustu ensimmäiseen SEO-artikkeliini.

Tällä hetkellä sivustoni saa noin 18 000 näyttökertaa hakutulossivuilla kuukaudessa ja kävijöitä kertyy orgaanisesti n. 80-100 kappaletta kuukausittain. Kaikki kävijät jotka hakutuloksista löytävät sivuilleni, tulevat n. 90-prosenttisesti niillä avaisanoilla, joilla haluankin heidät ohjata sivuilleni.

Mitä SEO-toimenpiteitä tein viimeisen 6kk aikana?

  • Julkaisin 6 uutta artikkelia blogiin
  • Uusien backlinkkien hankkiminen
  • Pieniä sivun korjauksia
  • Eristyishuomio tekstin luettavuudessa artikkeleita kirjoittaessa
  • Laitoin sivuni Security headers -käytännöt kuntoon (Kiitos Rikulle SEO-vinkistä)

Viimeisen 6kk optimoinnin tulokset:

  • 86 200 näyttökertaa hakutuloksissa
  • 350 sivustokävijää hakutuloksista
  • 0,4 % klikkausprosentti hakutuloksista sivuilleni
  • keskimääräinen hakutulossijoitus kaikilla avainsanoilla oli 53.
2 vuoden SEO-tulokset
Kuvakaappaus Google Search Consolesta, viimeisten 6kk tulokset verrattuna edelliseen 6kk jaksoon.

Eniten liikennettä tuoneet hakutermit

Kuvassa viimeisen kuuden kuukauden ajalta eniten liikennettä tuoneet hakutermit. Hakutermi ”markkinointiasiantuntija” on selvänä ykkösenä.

Käyttäjäkokemus mielessä kirjoittaessa

Googlen aikaisempien päivitysten myötä PageRank-algoritmi painottaa entistä enemmän suuntaamaan sisällöt ihmislukijoille hakukoneen sijaan. Tämä on myös viimeisen 6kk aikana saanut minut kiinnittämään enemmän huomiota tekstien luettavuuteen. Jos katsoo aikasempia artikkeleitani, niissä pääpaino on ollut enemmän SEO-sääntöjen noudattamisessa, kuin lukija mielessä kirjoittamisessa. Sen takia vanhoissa artikkeleissa voi olla häiritsevän suuri määrä tiettyä avainsanaa viljeltynä. Nyt olenkin koittanut höllätä noiden ns. teknisten vaatimusten kanssa ja koittanut kirjoittaa mahdollisimman miellyttävää ja selkeää tekstiä.

Perehdyin backlinkkien hyödyntämiseen

Kesällä päätin, että haluan kokeilla backlinkkejä osana omaa SEO-strategiaani mahdollisimman nopeasti. Tavoite oli lisätä linkkien määrää, sekä viittaavien domainien määrää omalle sivustolleni. Onnistuin jonkun verran linkkejä saamaankin hyödyntämällä blogiverkostoja, sekä luomalla omia linkkejä. Tällä kokeilulla oli selkeästi positiivista vaikutusta hakukonenäkyvyyteen.

Sivustoni backlinkkien määrä kasvoi heinä-, ja elokuun välissä moninkertaiseksi.
Backlinkkien määrän kasvaessa myös sivuston impressiot (violetti käyrä) hakutuloksissa alkoi kohota elokuusta lähtien.

Mitä seuraavaksi?

Seuraavaksi ei auta kuin kirjoitella lisää tekstejä ja parannella vanhoja, jo hyvin menestyviä artikkeleita. Sivuni keskimääräinen hakusijoitus auttamatta on pudonnut tähän asti, sillä sivuni on alkanut listautua nopeasti uusilla avainsanoilla, joilla hakusijoitus on aluksi heikko. Mielenkiinnolla odotan miten viimeisin toimenpiteeni, eli Security headersien muokkaus vaikuttaa tulevien kuukausien aikana erityisesti hakusijoituksiin.

yoast seo logo

Kysy mitä vaan digimarkkinointiin liittyen. Vastaan kaikille, eikä maksa mitään! 👇

Ota yhteyttä!

Vili Partanen
info@vilipartanen.fi