Siinä missä muutkin somealustat suurimmaksi osaksi hyödyntää algoritmia julkaisujen näyttämiseen eri käyttäjille, Instagram ei ole poikkeus. Mitä paremmin tiedät kuinka Instagramin algoritmi toimii, sitä paremmin pystyt hyödyntämään sitä esimerkiksi yritys- tai henkilökohtaisen tilisi kasvattamiseen.
Mikä on Instagramin algoritmi?
Hootsuiten artikkelissa kuvaillaan Instagramin algoritmia lyhyesti ja ytimekkäästi joukkona sääntöjä, joka määrittää sen mikä sisältö saa näkyvyyttä. Instagramin kohdalla kyse on kuitenkin useammasta algoritmista, jotka toimivat eri tavalla sovelluksen eri osioissa. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi feedillä on erilainen algoritmi explore-sivuun verrattuna.
Kuinka Feedin ja Storyjen algoritmi toimii?
Aikojen saatossa myös Instagramilla on huomattu, että käyttäjät katselevat feedissä mieluiten läheistensä ja kavereidensa postauksia. Feedin ja storyjen kohdalla ensisijainen julkaisujen ränkkäys on aika yksinkertainen, se tarkoittaa että etusijalle menee niiden tilien postaukset joita seuraat. Seurattujen tilien julkaisujen jälkeen kuvaan astuu ”signaalit” joiden avulla Instagram päättää mitä julkaisuja se haluaa sinulle näyttää. Signaaleja voi olla esimerkiksi postauksen aihe, postaajan tili, tai postauksen julkaisun kellonaika. Signaaleja on olemassa tuhansia ,mutta tässä Instagramin mukaan niistä tärkeimmät, kun arvotetaan feed- ja storien julkaisuja:
- Postauksen tiedot, eli esimerkiksi kuinka suosittu postaus on, mitä se sisältää, onko se kuva vai video ja kuinka pitkä jos video.
- Julkaisun postanneen henkilön tiedot kertovat Instagramille kuinka todennäköisesti kiinnostut kyseisen tilin postauksista. Tiedot sisältää esim. tietoa kuinka paljon olet ollut kyseisen tilin kanssa vuorovaikutuksessa.
- Oma toimintasi kertoo Instagramille mistä saattaisit olla kiinnostunut, ja sisältää tietoa esim. minkälaisista postauksista olet tykännyt.
- Se miten olet aikasemmin vuorovaikuttanut eri tilien kanssa, kertoo siitä, kuinka mahdollisesti olet kiinnostunut jatkossa näkemään kyseisten tilien postauksia.
Ylempänä mainituista ja monista muista signaaleista Instagram muodostaa omat ennusteensa siitä, mitä postauksia eri käyttäjille kannattaa näyttää. Mutta käytännössä kaikki vuorovaikuttaminen julkaisujen kanssa ruokkii algoritmia, tärkeimpänä kuinka pitkään katselet postausta, kommentoitko sitä, tykkäätkö siitä, tallennatko sen, tai vierailetko julkaisijan profiilissa. Mitä todennäköisemmin saatat reagoida postaukseen, sitä todennäköisemmin se nousee ylemmäs feedissäsi. Joitakin poikkeuksia kuitenkin löytyy, kuten sääntöjen vastainen sisältö ja misinformaatio, joiden näkyvyyttä rajoitetaan.
Kuinka Explore-sivun algoritmi toimii?
Explore-sivun tarkoitus on auttaa käyttäjiä löytämään uusia mielenkiintoisia tilejä. Instagram etsii ruudun täyteen erilaisia videoita ja kuvia joista se olettaa katselijan pitävän. Toisin kuin feed tai storyt, Explore-sivu sisältää suurimmaksi osaksi sellaisten tilien sisältöä joita et vielä seuraa. Explore-sivun algoritmi hyödyntää julkaisujen tarjoamiseen aikaisempia tietoja siitä, mistä julkaisuista olet tykännyt, tai kommentoinut. Tässäkin yhteydessä hyödynnettään erilaisia signaaleja, joista tärkeimmät tässä:
- Julkaisun tiedot, joista esimerkiksi näkee kuinka suosittu tai trendaava jokin postaus on. Suosiolla on Explore-sivulla paljon enemmän painoarvoa, kuin esimerkiksi feedissä tai storyissa.
- Tiedot aikasemmasta vuorovaikutuksesta postanneen tilin kanssa kertoo oletko aikasemmin sattunut törmäämään saman henkilön postauksiin ja miten olet niihin aikaisemmin reagoinut.
- Oma aktiivisuutesi sisältää tietoja minkälaisiin postauksiin olet aikaisemmin Explore-sivun puolella reagoinut.
- Sivun postanneen tilin tiedot kertoo esimerkiksi kuinka nousussa tai suosittu kyseinen tili on.
Miten Reelsin algoritmi toimii?
Instagramin mukaan Reelsin perimmäinen tarkoitus on viihdyttää selaajaansa. Reelsin puolella suurin osa sisällöstä onkin uusilta käyttäjiltä, joita et ennestään seuraa. Sen lisäksi että Instagram arvottaa reelsit sen mukaan paljon se arvioiden niiden kiinnostavan sinua, se myös puntaroi niitä sen perusteella kuinka viihdyttäväksi se se uskoo sinun ne kokevan.
Tärkein ennuste minkä Instagram pyrkii reelsin katsojasta tekemään on se, että katsooko hän reelsin loppuun. Tässä lista muista signaaleista joita Instgram hyödyntää sisällön jakeluun:
- Oma aktiivisuutesi, eli ne julkaisut mihin jätät kommentteja tai tykkäyksiä, tai muuten vaan sitoudut, auttaa Instagramia ymmärtää paremmin minkälaista sisältöä haluat jatkossa nähdä.
- Se millä tavalla olet aikaisemmin ollut vuorovaikutuksessa julkaisun postaajan kanssa antaa myös Instagramille vihjeitä miten paljon haluat nähdä saman tilin postauksia jatkossa.
- Reelin tiedot, mitkä sisältää esimerkiksi ääniraidan, videon kuvasisällön freimeistä ja pikseleistä pääteltynä, sekä tiedon siitä onko video suosittu.
- Tiedot reelin postanneesta tilistä, joka tarkoittaa että Instagram arvottaa sisältöjä niiden julkaisijoiden suosion mukaan, mutta antaa kuitenkin mahdollisuuden pienemmillekkin tileille löytää oman yleisönsä.
Kuinka voit vaikuttaa siihen mitä näät?
Paras tapa vaikuttaa siihen mitä näät Instagramissa, on reagoida sellaisiin postauksiin mistä pidät, ja vuorovaikuttaa sellaisten tilien sisällön kanssa mitä haluat nähdä jatkossa. Ehdotettujen julkaisujen kohdalla voi painaa myös ”Ei kiinnosta”-nappulaa, jos ne eivät mätsää sitä mitä haluat nähdä feedissäsi. Lisäksi voit valita Instagramissas läheiset kaverisi, joiden julkaisuja sinulle priorisoidaan jatkossa. Mitä enemmän tietoa annat itsestäsi, tai mitä enemmän käytät aktiivisesti Instagramia ja sen ominaisuuksia, niin sitä paremmin Instragram tekee feedeistä sinun näköisiäsi.
Lopuksi
Lykykäisyydessään Instagramin algoritmin tavoite on tarjoilla jokaiselle käyttäjälleen juuri heille sopivia ja mieleisiä julkaisuja. Mieleisellä sisällöllä pyritään taas sitomaan käyttäjät selailemaan sovellusta mahdollisimman pitkään, jolloin myös orgaanisen sisällön lisäksi maksetut markkinoinnit saavat näyttökertoja. Instagramissa mainonta maksaa jokaiselta näyttökerralta, joten aina kun näät mainoksen, voit kuvitella, että Zuckerbergin kassaan kilahtaa rahaa. Yritykset ja mainostajat käyttävät huimia summia vuodessa saadaakseen näkyvyyttä Instagramissa, ja mainonta onkin suuri tulonlähde Instagramin taustalla toimivalle Metalle. Jos kiinnostaa mitä mainonta maksaa Metalla (FB & IG) lue tämä artikkeli. Vaikka Meta kääriikin mainosten näyttökerroista isot rahat, niin tekee moni muukin yritys, joka mainoksia Instagramissa näyttää. Kyse on algoritminkin osalta loppujen lopuksi liiketoiminnasta, jossa raha puhuu.