Miten Spotify-mainonta toimii?

27.10.2022 | Digimarkkinointi

Jos olet koskaan käyttänyt Spotifyn ilmaisversiota musiikin tai podcastien kuunteluun, niin olet hyvin suurella todennäköisyydellä törmännyt siellä myös maksettuun mainontaan.

Ylen artikkelin mukaan jo vuonna 2018 Spotifylla oli Suomessa 1,8 miljoonaa käyttäjää. Vuodelta 2018 en löytänyt tietoa maksavien ja ilmaiskäyttäjien jakaumasta, mutta Statistan kyselyssä 2022 kävi ilmi, että 51 % suomalaisista Spotifyn käyttäjistä käytti ilmaisversiota viimeisen 12kk aikana. Suoratoistoalustana Spotify tuo mielenkiintoisia kohdennusvaihtoehtoja muihin digikanaviin verrattuna, niistä lisää myöhemmin tässä tekstissä.

Miksi Spotifysta ei puhuta yhtä paljoa kuin muista digi-, ja somekanavista? Yksi syy voi puhtaasti olla, ettei Spotifyssa ole tämän hetkisen tiedon mukaan mahdollista tehdä konversiomainontaa sovelluksen ulkopuolelle, kuten vaikka verkkokauppaan. Tämä tarkoittaa, että mainontaan ei saa taustalle algoritmia vauhdittamaan konversioiden syntymistä.

Mitä Spotify-mainos sisältää?

Mainontaa Spotifyssa voisi kuvailla nykypäivän radiomainontana. Se ei tosin välttämättä kaiva yhtä isoa lovea lompakkoon kuin periteinen radiomainonta. Samaa kuitenkin radiomainontaan verratessa on, että kuuntelija on ns. passiivinen mainoksen vastaanottaja, eli tekee mainoksen kuullessaan jotain muuta. Lisäksi kuuntelija altistuu vain yhdelle mainokselle kerrallaan, eikä mainoksia oikein pääse skippailemaan, ellei sulje sovellusta…tai radiota.

Spotifyssa on kolme erilaista mainosformaattia:

  • Audio ja kuva – eli äänimainos, jonka yhteydessä laitteen näytöllä näkyy kuvamainos. Maksimipituus 30 sekuntia.
  • Pelkkä kuvallinen display-mainos käyttäjän laitteella – näkyy pelkästään desktop-laitteella.
  • Videomainos, joka näkyy käyttäjälle sovelluksen ollessa käytössä. Videon pituus voi maksimissaan olla 30 sekuntia.

Mainonnan kohdentaminen

Kohdetaminen on yksi Spotify-mainonnan mielenkiintoisimmista ominaisuuksista. Kuten muissakin digikanavissa, myös Spotifyssa on mahdollista kohdentaa maantieteellisen sijainnin, iän, sukupuolen ja käytetyn laitteen mukaan. Kohdennuksessa on mahdollista hyödyntää myös kiinnostuksen kohteita, joiden valikoima ei ole tosin yhtä laaja kuin esim. Metan alustoilla (FB & IG). Lisäksi Spotify tarjoaa mahdollisuuden kohdentaa mainoksia halutun musiikkigenren kuuntelijoille.

Kaikista kiinnostavin kohdennusominaisuus on kuitenkin konteksti-kohdennus, mikä tarkoittaa, että voit valita missä yhteydessä käyttäjä kuulee mainoksen. Eli esimerkiksi mainoksia voi soitattaa kohdennetusti niille, jotka ovat treenaamassa, opiskelemassa, tai vaikka kaljottelemassa.

spotify kohdennusvaihtoehdot
Kuvakaappaus Spotifyn Ads Managerista, kontekstikohdennuksen erilaisia vaihtoehtoja.

Spotify-mainonnan hinta ja tulokset

Jotta Spotify-mainonnan kanssa pääsisi alkuun, niin minimi mainosbudjetti kampanjalle on 250 €. Keskimäärin 1000 näyttökertaa mainokselle maksaa Spotifyssa n. 5-10 €. Mainosten hintaan voi myös vaikuttaa kohderyhmän koko ja laatu, sekä mainosformaatti.

Spotifyn tarjoama mainosdata ei ole maata mullistavaa, mutta ihan kelpoa perus-dataa. Mainostaja saa tietää, kuinka usein mainosta oli kuunneltu ja kuinka monta eri henkilöä se on tavoittanut. Lisäksi nähtävissä on klikkausten määrä ja klikkausprosentti. Klikkausprosentti on tärkeä mittari kamppiksen onnistumisesta, sekä myös optimointeja ajatellen.

Spotifylla on myös oma mittari (Audio Completion Rate), joka kertoo kuinka suuri osuus kuuntelijoista on kuunnellut mainoksen loppuun asti. Tuo mittari antaa usein aika korkeita numeroita, sillä harvoin mikään mainos on niin ärsyttävä, että on pakko sulkea sovellus jottei tarvitse kuunnella sitä loppuun asti 😀

Spotify-mainonta

Kysy mitä vaan digimarkkinointiin liittyen. Vastaan kaikille, eikä maksa mitään! 👇

Ota yhteyttä!

Vili Partanen
info@vilipartanen.fi