Kun lapsena joulun aikaan availin innoissani luukkuja joulukalenterista aamuisin, niin nykyään availen asiakkaideni mainostilien dashboardeja, yhtä innoissani. Digimarkkinointia ja Google mainontaa voisi parhaiten verrata omasta näkökulmasta kinder-joulukalenteriin. Välillä sieltä sai käsiinsä niitä herkullisia maitosuklaapaloja, jotka kuvastavat suuria myyntejä ja välillä sitten niitä pähkinää sisältäviä suklaanpaloja, jotka kuvastavat sitten vähän pienempiä myyntejä. Ainoa ero että nykyään näihin herkkuihin mitä aamulla avaamastani luukusta saan, pystyn itse vaikuttaa hyvinkin paljon.
Tämä seuraava teksti kertookin siitä, mitä seikkoja huomioon ottamalla olen Googlen hakukonemainosten avulla saanut jopa 70-kertaisia myyntilukuja asiakkailleni mainosbudjetteihin verrattuna. Näitä vinkkejä hyödyntämällä ja soveltamalla Google mainontaasi, takaan että pääset huippu hyvin kaupan teon alkuun hakukoneessa!
Hakusanatutkimus
Kaikki alkaa oman verkkosivusi hakusanojen määrittämisellä. Näillä sanoilla tarkoitetaan niitä hakutermejä, joita käytettäessä mainoksesi pompsahtaa Googlessa potentiaaliselle asiakkaalle näkyviin. Hakusanoja valittaessa on tärkeää käyttää sellaisia hakutermejä joita asiakkaasi hakevat ja jotka vastaavat parhaiten myös tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Hakusanojen valinta ei ole loppujen lopuksi hankalaa, maalaisjärjellä pääsee jo hyvin alkuun, esimerkiksi jos omistat verkkokaupan joka myy koiranruokaa, niin hakusanoja voi alkaa metsästää ”koiranruoka”-sanan ympäriltä. Hakusanojen määrä tulee vaihtelemaan todella paljon, oman tarjontasi laajuuden mukaan ja sen mukaan, millä termeillä on tarpeeksi volyymia, jotta niitä kannattaa käyttää mainonnassa. Jos haluaa testailla erilaisten hakutermien hakuvolyymeja tai jopa toteuttaa kattavan hakusanatutkimuksen, niin alla on listattuna muutama hyvä työkalu.
Lista kätevistä työkaluista hakusanojen löytämiseen Google mainontaa varten:
- Semrush (Syventyneelle hakusanatutkijalle, maksullinen)
- Uber Suggest (Sopii vasta-alkajalle, antaa hyvää dataa, vaatii rekisteröitymisen muutaman haun jälkeen, mutta on ilmainen)
- Google Trends (Ilmainen, eikä vaadi rekisteröitymistä)
Kun tulee aika syöttää hakusanoja omaan mainosjoukkoosi, on siinäkin muutama asia mitä tulisi huomioida. Omia hakusanojaan voi kategorisoida sen mukaan, kuinka herkästi niiden haluaa laukaisevan mainoksen esimerkiksi lähteltä liippaavan hakutermin yhteydessä. Hakusanojen kategorisointi näyttelee myös osaa mainonnan tuloksissa. Alussa tietysti kannattaa pitää hakutermit melko laajoina ja katsoa millä termeillä alkaa sivuilleen saada sivuilleen kovertoivaa liikennettä. Eli jos teet ensimmäisiä kamppiksiasi, on hyvä lähteä Broad match vastaavuuden hakusanoilla liikkeelle, jotka etsivät hakutermeistä vähän löyhempää vastaavuutta tavoittavuuden maksimoinniksi.
Tässä listattuina hakutermien viisi erilaista tyyppiä:
- Broad match (laajin tavoittavuus, eli suurin kohderyhmä)
- Modified Broad match (hitusen pienempi tavoittavuus)
- Phrase match (keskiverto tavoittavuus)
- Exact match (tarkoin ja pienin tavoittavuus)
- Negative match (jos halutaan poissulkea jotain hakusanoja)
Konversioseuranta ja tavoitteet
Kun vihdoin hakusanalista alkaa olla valmiina, on aika kääntää katse Google Adsin puolelle. Siinä missä kaikki muutkin digitaalisen mainonnan tulokset halutaan träkätä, niin tehdään myös Google mainoksissa. Google mainontaa varten omalla sivullasi tulisi olla valmiina jo Google Analyticsin seurannat päällä, ja konversiot määritettynä. Kaikista helpoin tapa on vain tuoda valmiiksi määritetyt konversiot Analyticsistä omalle Google Ads tilillesi, linkittämällä tilit keskenään. Kun linkitykset on saatu kuntoon Adsin ja Analyticsin välillä, pystytään seuraamaan ennaltamääritettyjen konversioiden avulla Google mainonnan tuottamaa myyntiä.
Hakusanamainokset ja A/B testaus
Tämä on ehkä helpoin osuus, eli mainosten luominen. Ainoa vaikeuttava tekijä on Googlen hakusanamainoksissa niiden niukka tekstiosuus. Perinteisissä hakukonemainoksissa tekstitilaa on vain otsikoinnissa 90 merkin verran, jonka avulla tulisi myydä omat tuotteensa tai palvelunsa googlettelijalle. Paras vinkki mainoksen teksteihin on pitää ne yksinkertaisena ja selkeänä ja mahdollsimman hyvin linjassa sivun sisällön, sekä käytetyn hakutermin kanssa. Eli esimerkiksi jos mainoksesi laukaiseva hakutermi on ”koiranruoka”, niin saman sanan tulisi toistua myös selkeästi mainoksessa ja nettisivuilla.
Google mainontaan tekstisisällön kehittämiseen kätevä menetelmä on A/B testaus. A/B testauksessa käytännössä asetellaan kaksi erilaista elementtiä vastakkain ja vertaillaan niiden tuottamia tuloksia. Esimerkiksi jos haluaa testata tekstimainoksessa kumpi tuo paremmin konvertoivaa liikennettä, brändin nimen käyttäminen mainoksessa, vai tuotenimikkeiden käyttäminen mainoksessa.
Mainoksia kannattaa luoda muutamakin kappale, jotta pystyy luoda erilaisia kulmia, joilla lähtee lähestymään omaa kohderyhmää. Tärkeää on kuitenkin pitää kokoajan mielessä, mitä asioita mitata ja mitä haluaa saavuttaa. Koittamisen arvoinen keino on myös responsiiviset tekstimainokset, joihin voi vaikka sitten viljellä niitä parhaiten menestyneitä elementtejä mitä mainoksista kumpuaa. Responsiivisten tekstimainosten ideana on, että ne valkkaavat syöttämistäsi otsikoinneista parhaiten menestyvät ja päivittävät mainoksia niiden mukaan.
Google Merchant
Jos tavoitteenasi on lisätä verkkokaupan myyntiä, niin suosittelen ehdottomasti luomaan myös Google Shopping kampanjan tukemaan muuta Google mainontaasi Googlen Merchant Centerin avulla. Google Shopping kampanja näyttää verkkokaupan tuotteesi hakutuloksissa pienten kuvien kanssa. Jos tiedät, että asiakkaasi hakevat tuotteita Googlesta erityisesti tuotenimillä tai brändeillä, tai tuotteesi muuten vaan niittävät paljon paljon hakuja, niin tästä kampanjamuodosta on sinulle paljon hyötyä.
Uusien hakusanojen kartoitus
Muutaman viikon/kuukauden jälkeen kun Google mainonta on alkanut tuottaa dataa käyttämistäsi hakutermeistä, se alkaa itsenäisesti ehdottaa sinulle hakusanaehdotuksia, jotka voit lisätä muihin kamppiksiisi. Näille uusille hakusanaehdotuksille olen kuitenkin todennut hyväksi tavaksi kokonaan oman kamppiksen, jotta niiden tulosten seuraaminen on helpompaa. Tässä kamppiksessa mainokset tulisi pitää mahdollisimman samanlaisena kuin muissakin hakusanakamppiksissasi, jotta nähdään selkeästi, saako uusilla hakusanoilla muuta Google mainontaasi tukevia tuloksia.
Verkkosivut ja Google mainonta
Viimeisenä huomiona tietenkin verkkosivut ja niiden konversioystävällisyys. Google mainonta toimii todella hyvänä sisäänheittäjänä sivuillesi ohjaten sinne jo valmiiksi tuotteestasi ja palvelustasi kiinnostunutta porukkaa, mutta sivujen tärkeä tehtävä on tarjota ratkaisu siihen, mitä asiakkaasi on Googlesta hakenut. Hakusanoja ja mainoksia vastaava sisältö, sekä selkeä ja helposti toteutettavissa oleva konversio parantaa huomattavasti myös mainonnan tuloksia. Jos tavoitteena on tarjouspyyntöjen saaminen, niin panostaisin ehdottomasti hyvään laskeutumissivuun ja jos kyseessä on verkkokauppa, niin selkeä ja helposti navigoitavissa tuotevalikoima ja kassajärjestelmä on tärkein elementti.