Miksi pienyrittäjän kannattaa markkinoida somessa? Somemainonta on siitä hienoa, että se ei vaadi suuria resursseja jotta siinä voi onnistua. Lisäksi sosiaalisessa mediassa on ennennäkemättömän helppo tavoittaa suuria yleisöjä tehokkaasti. LM Somecon artikkelin mukaan jopa 61% 16-89 vuotiaista suomalaisista käyttää aktiivisesti sosiaalista mediaa. Numerona tuo prosenttiluku tarkoittaa jopa reilua 2,5 miljoonaa suomalaista, joka on semmoinen massa, että sieltä löytyy yritykselle jos toisellekkin suotuisia kohderyhmiä ja ostajia. Vaikka somessa on miljoonia ihmisiä myös Suomen mittakaavassa, markkinoijilla on apunaan eri alustojen ja kanavien algoritmit, joilla voi poimia hyvinkin tarkkoja kohderyhmiä itselleen suurista otannoista.
Lisäksi näkyvyyden saaminen ei ole koskaan ollut näin halpaa ja helppoa. Facebookissa saat keskimäärin 5 eurolla 1000 näyttökertaa mainoksellesi, riippuen tietenkin kampanjatavoitteestasi. Halvan näkyvyyden saa vielä kohdennettua niille ihmisille, jotka todennäköisimmin ovat kiinnostuineita tuotteistasi ja palveluistasi. Saat siis pienemmällä panoksella enemmän ja laadukkaampia näyttökertoja, kuin esimerkiksi perinteisemmässä mediassa mainostettaessa.

Määritä selkeä tavoite somemainontaasi
Usein somessa ollaan vain sen takia että muutkin on. Jalkautuminen yrityksenä somekanaviin kuten Facebookiin tai Instagramiin voi tapahtua ilman suurenpaa suunnittelua, kunhan vain saisi oman yrityksensä näkyviin ja kuuluviin. Tässä kohtaa yleensä asiat alkaa mennä mönkään, kun ollaankin niin sanotusti jo syvällä metsässä ja sitten vasta kaivetaan kartta esille ja aletaan miettiä miten somemainonta kannattaisi aloittaa.
Oman tavoitteen asettaminen kannattaa aloittaa miettimällä mikä oikeasti tällä hetkellä tukisi omaa liiketoimintaasi. Yleisesti moni lähtee someen tulleensa kuulluksi ja nähdyksi, eli tavoitteena voisi olla näkyvyys. Pienellä budjetilla tärkeintä on kuitenkin keskittyä niihin asiakkaisiin jotka ostavat, eikä niinkään brändin tunnettuuteen, vaikka silläkin on epäsuora vaikutus myyntiin, mutta sitä ei voi mitata. Omaa liiketoimintaa tukeva konkreettinen tavoite voisi olla vaikkapa yksinkertaisesti liidit, tarjouspyynnöt tai ostot.
Valmista verkkosivusi somemainontaan
Yleensä somemainonnan päätavoitteena saada julkaisun/mainoksen näkijä klikkaamaan itsensä sivuille ja siellä toteuttamaan haluttuja jatkotoimenpiteitä. Tätä varten myös verkkosivuilla tulisi olla kaikki tarvittava valmiina, jotta potentiaalinen asiakas pääsee etenemään myyntiputkessa, ottamaan yritykseesi yhteyttä, tai jopa ostamaan.
Verkkosivuilla avainasemassa on yhteydenottamisen kynnyksen madaltaminen, jonka tavoitteena on saada mahdollisimman moni verkkosivukävijä avaamaan vuorovaikutus yrityksen suuntaan. Pienellä budjetilla verkkosivuille on saatavilla helposti chatbox-lisäosia, jotka pystyy esimerkiksi integroimaan suoraan yrityksesi Facebooksivun inboxiin. Vastaavalla matalan kynnyksen chatboxlisäosalla teet yhteydenotosta niin helppoa kuin se suinkin voi olla.
Yrityksesi ja asiakkaan välisen kommunikaation helpottamisen lisäksi verkkosivuillesi kannattaisi myös asentaa muutamat perusseurannat. Kaiken pohjana toimii Google Analytics, joka mittaa monipuolisesti verkkosivuvierailijoidesi määrää ja sitoutumista. Analyticsin päälle voi tarpeen mukaan alkaa kasata päälle muita seurantoja, kuten Facebook pikselin. Facebook pikseli puolestaan seuraa Facebookin kautta sivuillesi tullutta kävijäliikennettä, ja sen avulla voit myös luoda erilaisia kohderymiä verkkosivuvieralijoistasi. Jos haluat saada kaiken irti Facebook ja Instagram mainonnasta, suosittelen myös lukemaan tästä kuinka asennat verkkosivuillesi pikselin.
Erilaisia kampanjoita ja tarjouksia kannattaa myös tukea resurssien mukaan luomalla omalle nettisivulle laskeutumissivuja. Laskeutumissivun tarkoituksena on tarkentaa ja kaventaa sisältöä mikä näytetään mainosta klikanneelle henkilölle. Se sopii erityisti juuri kampanja-, sekä tarjouskäyttöön, sillä laskeutumissivulla voi hyvin kiteyttää juuri sen palvelun tai tuotteen mitä olet mainostanut. Yrityksesi tarinaa ja muita tässä tapauksessa ns. toissijaisia asioita tarvitse ollenkaan sisällyttää laskeutumissivulle. Myyvän laskeutumissivun tekoon löydät lisää ohjeita tästä artikkelista.
Panosta maksettuun somemainontaan, älä niinkään orgaaniseen sisällöntuotantoon
Usein kuulee some-gurujen painottavan maksamattoman sisällön tärkeyttä osana yrityksen markkinointistrategiaa. Olen samaa mieltä, mutta esimerkiksi pienemmän yrityksen kannattaa ehdottomasti panostaa maksettuun somemainontaan, vaikka ihan pienelläkin budjetilla, jos on hankaluusia löytää aikaa tai resursseja ylläpitää jatkuvaa ja laadukasta sisällöntuotantoa somekanavissa.
Miksi näin? Orgaaninen sisällöntuotanto on huippukeino sitouttaa omaa yleisöään ja olla vuorovaikutuksessa uusiin sekä vanhoihin asiakkaisiin, mutta ero maksettuun somemainontaan on se, että orgaanista sisältöä ei voi kohdentaa. Vaikka orgaanisen sisällön statistiikkaa voi yhtälailla tarkkailla ja sen tuottamia konversioita voi myös mitata, julkaisun tehoa syö huomattavasti se, että sitä ei voi kohdetaa esimerkiksi konversio- tai klikkitavoitteen perusteella. Maksetulla mainonnalla saat julkaisusi lähetiksi algoritmin, joka taatusti saattaa julkaisusi oikeiden silmäparien eteen, varsinkin jos oma yleisösi oraaginen on vielä somekanavissa vaatimaton. Lisäksi orgaanisissa julkaisuissa ei ole retargeting mahdollisuutta, eli et voi näyttää valikoidusti julkaisuja mukautetuille kohderyhmille.
Maksamattoman sisällön voimaa ei saa kuitenkaan aliarvoida somemainonnassa, mutta jos haluaa vetää mahdollisimman monta mutkaa suoraksi ja alkaa ohjata ihmisiä omiin myyntiputkiin, niin maksettu mainonta on oikea tie.