Miten sivusi pärjää Googlessa? – Kuinka tehdä SEO-auditointi?

26.12.2021 | Digimarkkinointi, Hakukoneoptimointi (SEO)

Moni verkkosivujen omistaja on varmasti miettinyt, kuinka oma sivusto sijoittuu ja pärjää Googlessa. Paras tapa selvittää sijoitusta ja hakukoneystävällisyyttä ei ole kuitenkaan oman sivun Googlettelu ja sijoituksen tarkastelu. Tätä varten on olemassa SEO-auditointi, jonka avulla saat selvillesi sivusi nykyisen tilan, sekä mahdolliset toimenpiteet joilla voit parantaa sivusi hakukoneystävällisyyttä.

Mikä on SEO-auditointi?

Mitä tarkoittaa SEO-auditointi ja miksi se on niin tärkeä? Yksinkertaisesti selitettynä SEO-auditointi on prosessi, jossa kartoitetaan sivustolta ongelmia, jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti sivustosi sijoitukseen Googlessa ja muissa hakukoneissa. Jos sivustoasi ei voida indeksoida oikein, sisältösi ei ole kunnossa, tai jos sinulla on rikkinäisiä linkkejä sivullasi, voit menettää paljon orgaanista liikennettä.

Tarkista sivusi listautuminen Googleen

SEO-auditoinnin voi kevyesti aloittaa tarkastamalla minkälaisia versioita sivustasi Google näyttää hakutuloksissa. Sivustasi voi olla hakukoneessa monta eri versiota. Esimerkiksi http:// -alkuinen, tai http://www. -alkuinen. Kaikki nuo versiot ovat hakukoneille eri sivuja, ja tulisi olla olemassa vain yksi kappale, kuten esim. https:// -alkuinen versio. Sivustosi pitäisi indeksoida vain yksi versio. Jos haluat tarkastaa versioiden määrän, sinun täytyy vain siirtyä Googleen tehdä site: domain.com -haku.

Sivu ilmestyy Googleen vain sivuilla joissa on käytössä SSL-suojaus (https://), niin kuin pitääkin.

Hyödynnä Google Search Console

Search Console on ilmainen työkalu, jolla saat tietoa siitä, miten sivustosi näkyy hakukoneessa, sekä miten ihmiset reagoivat sivustoosi hakukoneessa. Search Consoleen voit rekisteröidä sivusi täältä. Jotta saat Search Consolen nopeasti pelittämään, käy ensimmäisenä syöttämässä sivustokarttasi, jotta sivusi on varmasti indeksoitu. Ajantasaisen sivustokartan lisääminen Search Consoleen auttaa Googlea hahmottamaan paremmin minkälaisista sivuista sivustosi koostuu.

Sivuston nopeus

Sivuston nopeus vaikuttaa suoraan hakukonesijoitukseen. Erityisesti Googlen päivityksen jälkeen sivuston nopeus on ollut käänteen tekevä seikka sivuston hakukoneystävällisyyteen. Sen lisäksi, että nopeus suoraan vaikuttaa hakukoneystävällisyyteen, se voi myös vaikuttaa epäsuorasti, esim kasvaneen bounce raten (välitön poistuma) kautta. Siksi on tärkeää, että sivuston nopeudesta pidetään huolta, niin hakukoneen kuin käyttäjäkokemuksenkin näkökulmasta.

Tässä lista muutamista testeistä sivun nopeuden selvittämiseksi:

  1. Google Page Speed Insights
  2. GTmetrix

Yksittäisten sivujen SEO-auditointi

Yksittäisten sivujen optimointi käsittää seuraavat asiat:

  • Otsikoiden, metakuvausten, H-tagien optimointi
  • Kuvien alt-tekstien määritys
  • Optimoidun sisällön luominen
  • Sisäiset ja ulkoiset linkitykset

Sivuston optimointikokonaisuus koostuu lopulta yksittäisten sivujen luomasta kokonaisuudesta. Yksittäisten sivujen yksityiskohdilla on siis merkitystä koko sivun hakukoneystävällisyydessä. Näitä yksityiskohtia voi olla esim. otsikkotasot tai sivun metatiedot, joissa usein löytyy parannettavaa, jos niihin ei ole koskaan koskenut. Jotkut lisäosat vetävät metatietoja kätevästi sivun sisällöistä, mutta otsikoiden ja sisältöjen optimointi jää silti pääasiassa ihmisen käsiin.

Tässä listattuna muutama työkalu, joilla voit tarkastaa yksittäisten sivujen mahdolliset korjaukset:

  1. Google Lighthouse, joka toimii myös Chrome selaimessa lisäosana.
  2. Ubersuggest
  3. SEMRush
SEO-auditointi
Google Lighthouseen pääset käsiksi avaamalla Chrome selaimen ja painamalla F12 painiketta, jolloin sinulle aukeaa uusi ikkuna sivun oikeaan laitaan.

Mitä tapahtuu SEO-auditoinnin jälkeen?

Kun olet suorittanut SEO-auditoinnin ja tunnistanut hakukoneystävällisyyteen vaikuttavat ongelmat, on aika lähteä korjaamaan niitä. Jos sinulla on WordPress-sivu, ja haluat pikaisen ja kattavan opastuksen hakukoneoptimointiin, niin käy vilkaisemassa tekemäni opas täältä. SEO-auditoinnin yhteydessä on myös hyvä määrittää tavoitteet, joita haluaa lähteä edistämään SEO-korjauksia tekemällä. Kun lähtökohdat ja toimenpiteet ovat selvillä, on helppo pysyä kärryillä edistyksestä.

SEO-auditointi

Kysy mitä vaan digimarkkinointiin liittyen. Vastaan kaikille, eikä maksa mitään! 👇

Ota yhteyttä!

Vili Partanen
info@vilipartanen.fi