Olen täällä blogin puolella varmaan muutamaan kertaan maininnut Facebookin kohderyhmät. En ole kuitenkaan niihin sen syvemmin perehtynyt, joten mietin, että nyt voisi olla hyvä aika.
Kohderyhmillä tarkoitetaan erilaisia markkinoinnissa hyödynnettäviä yleisöjä, joita voi luoda ja jaotella erilaisten ominaisuuksien perusteella. Perinteisesti kohderyhmiä on pyritty yrityksissä miettimään esimerkiksi iän tai asuinpaikan avulla, mutta digiaika on tuonut siihen lisäksi omat mausteensa.
Facebookin kohderyhmät pystyy esimerkiksi jaotella ihmisten digikäyttäytymisen perusteella, pikselin kerryttämän datan avulla, mutta myös perinteisemmin kohderyhmätyökalulla kohdentaminen onnistuu myös edelleen. Valmiiksi luodut kohderyhmät pysyvät tallessa ja ne ovat helppo napata uusiin kamppiksiin mukaan, ilman että niitä tarvitsee kohdentaa uudelleen.
Mikäli haluaa saada kaiken irti Facebook markkinoinnista, niin suosittelen perehtymään erilaisten kohderyhmien käyttöön tarkemmin. Seuraavaksi esittelenkin tiiviisti, minkälaisia kohderyhmävaihtoehtoja Facebookissa on, ja miten niistä voi hyötyä.
Mukautetut kohderyhmät
Mukautettu kohderyhmä tarkoittaa kohderyhmää, jonka avulla voit löytää käyttäytymisen perusteella muodostuvia kohderyhmiä Facebook käyttäjien joukosta. Mukautetun kohderyhmän lähteenä voi olla esimerkiksi asiakaslista, verkkosivuston tai sovelluksen käyttäjät, tai yrityksesi Facebook-sivun fanit, tai ne henkilöt ketkä reagoivat yrityksesi postauksiin.
Erilaisia mukautettuja kohderyhmiä joita voit luoda:
- Sivustolla tapahtuvaan toimintaan perustuvat mukautetut kohderyhmät
- Sovelluksessa tapahtuvaan toimintaan perustuvat mukautetut kohderyhmät
- Asiakasluetteloon perustuva mukautettu kohderyhmä
- Sitoutumiseen perustuvat mukautetut kohderyhmät
Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että voit poimia vaikkapa sivustollasi tietyillä sivuilla käyneitä henkilöitä ja kohdistaa heille siihen liittyvää markkinointia. Lisäksi sivuilta voi poimia erilaisia toimintoja suorittaneita henkilöitä ja muodostaa heistä ryhmiä, esimerkiksi ostoskorin hylänneet henkilöt, joille voi kohdistaa vaikka alekoodi-mainoksia siinä toivossa että saisi heidät takaisin verkkokauppaan suorittamaan ostoksensa loppuun. Mukautettuja kohderyhmiä voi olla enintään 500 kappaletta mainostiliä kohden.
Samankaltaisuuteen perustuvat Facebookin kohderyhmät
Samankaltaisuuten perustuvat-, eli kaksoisolentokohderyhmät pohjautuvat asiakkaidesi käyttäytymiseen, pikselin tuottamaan dataan sivustokävijöistä ja olemassa oleviin kohderyhmiisi. Kaksoisolentokohderyhmä luodaan ihmisistä, jotka ovat toteuttaneet tietyn toimenpiteen, esimerkiksi oston, jolloin Facebook pyrkii etsimään samanlaisia ihmisiä kuin mitä mukautettu kohderyhmäsi sisältää.
Toisin kuin mukautetut kohderyhmät, joiden sisältämät ihmiset ovat jo suorittaneet tietyn toimenpiteen, kaksoisolentokohderyhmät pyrkivät löytämään toimenpiteen suorittaneiden käyttäjien kaltaisia ihmisiä.
Näin kaksoisolentokohderyhmät toimii:
- Voit luoda kohderyhmän ihmisistä ketkä ovat vuorovaikuttaneet yrityksesi kanssa Facebookissa
- Voit määrittää kuinka tarkalla vastaavuudella haluat Facebookin etsivän vastaavia käyttäjiä kohderyhmällesi
- Saat uuden kaksoisolentokohderyhmän
Ajatuksena on, että jos jokin toimii nykyisille asiakkaillesi, sen pitäisi toimia hyvin kenelle tahansa vastaavalle henkilölle.
Tallennetut Facebookin kohderyhmät
Tallennetut kohderyhmät voidaan valita käyttäjiä iän, sijainnin, kiinnostuksen kohteiden, sukupuolen, jne. perusteella. Sen sijaan, että mainostaisit hakuammunnalla, voit näyttää mainoksia vain niille ihmisille, jotka todennäköisimmin tuottavat tuottavat sinulle tulosta. Jos esimerkiksi olet järjestämässä rock-festareita, voit käyttää tallennettuja kohderyhmiä kohdentaaksesi mainoksen sellaisille henkilöille, jotka asuvat lähialueilla ja tykkäävät rock-musiikista. Tallennettujen kohderyhmien kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen. Liikaa kohdentamalla voi tehdä itselleen hallaa.