Mitä on sähköpostimarkkinointi?
Sähköpostimarkkinoinnissa on nimensä mukaisesti tavoitteena tuoda markkinointiviesti suoraan potentiaalisen asiakkaan sähköpostilaatikkoon. Tarkoituksena on saada meilin vastaanottajat tekemään haluttu toimenpide, kuten ostamaan tuote tai palvelu, tai vaikkapa ilmoittautumaan webinaariin.
Sähköpostimarkkinointia voidaan käyttää myös nykyisten asiakkaiden kanssa, jotta yritys voi pitää asiakkaansa ajan tasalla uusimmista tuotteista ja kuulumisista. Sähköpostimarkkinointi vaatii hyvän suunnitelman ja tarkkaan valitut vastaanottajat, jotta siitä saisi kaiken tehon irti.
Miksi sähköpostimarkkinointi on tärkeää?
Sähköpostimarkkinointi saattaa usein jäädä muiden markkinointitoimenpiteiden varjoon, mutta sitä ei saisi kokonaan unohtaa. Sähköpostimarkkinointi tarjoaa yritykselle mahdollisuuden lähettää viestejä henkilökohtaisesti ja vastaanottajan mukaan personoidusti, mistä ei taatusti kyllä enää kohdentaminen parane. Henkilökohtaiset viestit markkinoinnissa taas rakentavat luottamusta ja parempia asiakassuhteita. Yleensä sähköpostimarkkinointiin on mahdollista yhdistää myös erilaisia automaatioita, jotka kuljettavat asiakkaitasi myyntiputken läpi tarjoamalla heille uusia sisältöjä ja tarjouksia, automaattisesti.
Mittaaminen on myös tärkeä osa sähköpostimarkkinointia, ja yritys voi seurata sähköpostien avaamisia ja linkin klikkauksia optimoidakseen seuraavaa sähköpostikampanjaa. Sähköpostimarkkinointi on myös edullinen tapa tavoittaa suuri määrä ihmisiä, koska sähköpostien lähettäminen on yleensä ilmaista tai melko halpaa, riippuen tietenkin mitä ohjelmaa käyttää. Lisäksi sähköpostia voi käyttää sisällön jakeluun siinä missä eri somekanaviakin.
Suosittuja ohjelmia joilla voit tehdä sähköpostimarkkinointia:
Kuinka sähköpostimarkkinointia tehdään tehokkaasti?
- Määrittele tavoitteet: Ensimmäinen askel sähköpostimarkkinoinnissa on määritellä, mitä tavoitteita markkinointikampanjalla halutaan saavuttaa. Onko tavoitteena saada asiakkaat tekemään ostoksia, osallistumaan tapahtumaan?
- Kokoa sähköpostilista: Sähköpostilista on kohderyhmäsi, jota haluat puhutella. Sähköpostilista voi koostua nykyisistä asiakkaista tai potentiaalisista asiakkaista, jotka ovat ilmoittaneet haluavansa vastaanottaa sähköposteja yritykseltäsi.
- Suunnittele kampanja: Kun tavoitteet asetettu ja sähköpostilista on valmiina, on aika suunnitella itse kampanja. Se sisältää sähköpostien sisällön ja ulkoasun suunnittelun sekä aikataulun sähköpostien lähettämiselle.
- Lähetä sähköpostit: Kun sähköpostikampanja on suunniteltu, on aika lähettää sähköpostit kohderyhmälle. Lähettämiseen voi käyttää esimerkiksi aiemmassa kappaleessa mainittuja suosittuja työkaluja, esim. Mailchimp.
- Seuraa tuloksia: Sähköpostimarkkinoinnin tehokkuutta voidaan seurata tarkastelemalla sähköpostien avaamisia, klikkauksia sekä tietysti totetuneita kauppoja. Näiden tietojen perusteella yritys voi säätää markkinointistrategiaansa tarpeen mukaan.
- Jatkotoimenpiteet: Monissa sähköpostimarkkinointiohjelmissa on mahdollisuus lähettää uusi kampanja sen mukaan, miten vastaanottajat ovat aikaisemaan reagoineet. Esimerkiksi voit lähettää viestin myyvemmällä otsikolla niille, ketkä eivät vielä avanneet viestiäsi.