Hakukoneoptimointi (SEO)

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi (engl. search engine optimization, SEO) tarkoittaa verkkosivuston sisällön ja toimivuuden optimointia ja parantelua hakukoneiden indeksointia ja luokittelua varten. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on parantaa sivuston näkyvyyttä hakukoneiden (useimmiten Googlen) tuloksissa ja lisätä verkkosivuston kävijöiden määrää.

hakutulokset googlessa digimarkkinointi
Esimerkki orgaanisesta hakutuloksesta.

Hakukoneoptimointi voi sisältää monenlaisia toimia, kuten sisällön optimoimista avainsanojen ympärille, sivuston rakenteen ja teknisen toteutuksen parantamista, sekä linkkien rakentamista. Tavoitteena on tehdä verkkosivustosta hakukoneiden näkökulmasta laadukas ja relevantti, jotta se saisi korkeampia sijoituksia hakutuloksissa.

Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?

Hakukoneoptimointi on tärkeää, sillä se auttaa verkkosivustoasi näkymään paremmin hakukoneiden hakutuloksissa, jolloin relevantin liikenteen ja potentiaalisten asiakkaiden saaminen sivullesi on huomattavasti helpompaa. Lisäksi hakukoneoptimointi voi auttaa parantamaan verkkosivustosi käyttäjäkokemusta.

Helposti löydettävä ja navigoitava sivu houkuttaa kävijää selaamaan pidempään ja palaamaan sivun ääreen myös tulevaisuudessa. Vaikka maksetulla mainonnalla on mahdollista saada sivut hakutulosten kärkeen, niin ihmiset luottavat silti enemmän orgaanisiin hakutuloksiin, joissa kilpaileminen vaatii hakukoneoptimointia.

Kuinka hakukoneoptimointia tulisi tehdä?

  1. Avainsanojen valinta: Valitse avainsanat ja lauseet, jotka ovat relevantteja yrityksellesi ja joita ihmiset todennäköisesti käyttävät hakuja tehdessään. Avainsanojen valinta kannattaa aina tehdä avainsanatutkimuksen pohjalta.
  2. Sisältö: Laadukas ja relevantti sisältö on hakukoneoptimoinnin ydin. Sisällön tulee vastata tiedonhakijan tarpeisiin ja olla mielekästä ja hyödyllistä.
  3. Linkkien rakennus: Sivuston sisäiset linkit ja ulkoiset linkit eli backlinkit ovat tärkeitä hakukoneoptimointia varten. Sivuston sisäiset linkit auttavat hakukoneita löytämään sivuston sisällön ja helpottavat käyttäjien navigointia sivuilla. Ulkoiset linkit puolestaan lisäävät sivuston luotettavuutta ja laatupisteitä hakukoneissa.
  4. Metatiedot: Metatiedot, kuten otsikkotagit ja kuvaustagit, auttavat hakukoneita ymmärtämään mitä sivusto sisältää. Ne näkyvät myös hakutuloksissa ja vaikuttavat olennaisesti siihen, klikkaako käyttäjä itsensä sivullesi.
  5. Sivuston nopeus ja käytettävyys: Sivuston nopeus ja käytettävyys vaikuttavat siihen, miten miellyttäväksi käyttäjät ja hakukoneet kokevat sivuston. Sivuston tulee latautua nopeasti ja olla helposti navigoitavissa.
  6. Tulosten mittaaminen: Orgaanisten näyttökertojen ja kävijämäärien kasvu on hyvä mittari optimoinnin oikeasta suunnasta. Edellämainittuja, ja muita tärkeintä mittareita on perinteisesti mitattu Google Search Consolella.

Saatat olla kiinnostunut myös näistä:

Mitä tuloksia sain 2 vuoden SEO-työllä?

Mitä tuloksia sain 2 vuoden SEO-työllä?

Takana on nyt kaksi kokonaista vuotta blogin kirjoittelua ja hakukoneoptimointia.🎂 Tässä kohtaa kehtaa jo sanoa, että pitkälle on tultu siitä mistä lähdettiin liikkeelle. Tavoittenani on siis ollut kerätä mahdollisimman paljon liikennettä ja näkyvyyttä sivuilleni...

Mitä hyötyä on backlinkeistä hakukoneoptimoinnissa?

Mitä hyötyä on backlinkeistä hakukoneoptimoinnissa?

Mitä ovat backlinkit? Backlink (suom. paluulinkki tai käänteislinkki) tarkoittaa linkkiä, joka johtaa yhdeltä nettisivulta toiselle. Google ja muut suuret hakukoneet mieltävät sivuston backlinkit sivuston saamina suosituksina. Mitä enemmän sivulla on suosituksia, eli...

Kysy mitä vaan digimarkkinoinnista. Vastaan kaikille, eikä maksa mitään! 👇