Spotify on yksi maailman suosituimmista musiikin suoratoistopalveluista, joka tarjoaa laajan valikoiman musiikkia, podcasteja ja muita äänisisältöjä, kuten hassusti kohdennettuja äänimainoksia. Erityisesti suomalaisia kuuntelijoita on viimeaikoina riivanneet espanjankieliset mainokset. Suomi ja Espanja ovat maantieteellisesti kaukana erillään, joten on melko erikoista, että suomalaiset käyttäjät näitä mainoksia saavat, mistä he eivät ymmärrä sanaakaan. Eritoten myös sillä verrukkeella, että mainoksen kohdetaminen väärään maahan on silkkaa rahan hukkaa. Tässä artikkelissa punnitsen syitä, mitkä ovat voineet johtaa tähän erikoiseen sattumaan.
Maantieteelliset rajat ja kohderyhmien monimuotoisuus
Digitaalisen maailman myötä markkinointi ei enää tunne fyysisiä rajoja. Mainostajilla on mahdollisuus tavoittaa yleisönsä vaikka Espanjasta käsin Suomeen asti. Tämä pätee myös Spotifyssa, joka mahdollistaa mainostajille mainosten kohdistamisen eri kielialueille.
Markkinointistrategia ja kohdentaminen perustuvat usein kohderyhmän analyysiin, ja joskus kohderyhmät voivat olla laajoja ja monimuotoisia. Suomen Spotify-käyttäjät eivät ole poikkeus. Vaikka palvelu toimii Suomessa, sen käyttäjäkunta voi sisältää myös ihmisiä, jotka ovat esimerkiksi kiinnostuksen kohteiltaan kuuluneet mainostajan potentiaaliseen kohderyhmään. Näin ollen markkinointi voi kohdentua myös heille, jotka vain osittain täyttävät kohderyhmän vaatimukset. Espanjankieliset mainokset saattavat olla seurausta siitä, että mainostaja on valinnut kohderyhmäksi käyttäjiä, jotka puhuvat suomea ja espanjaa tai ovat kiinnostuneita molemmista kielistä.
Mutta tässä kohtaa on sanomattakin selvää, että varmasti osa mainonnasta on mennyt hukkaan, mikä voi johtua täysin mainoksen kohdentajan huolimattomuudesta. Todennäköisesti kohdentaja ei muistanut tarkistaa maantieteellistä kohdennustaan, mikä selittäisi jo paljon.
Yhteenveto
Toivottavasti tämä artikkeli vastasi joten kuten mieltäsi askarruttaneeseen kysymykseen. Pidetään myös peukkuja sille huolimattomalle markkinointikaverille, jos virhe on päässyt käymään. Toisaalta, espanjankielinen mainos Suomessa ainakin herättää hämmennystä ja jää mieleen, joten pisteet siitä.