TikTokia pidetään vielä yleisesti näyttökertojen, klikkausten ja konversioiden kannalta edullisimpana mainoskanavana esimerkiksi kilpaijoihin Facebookiin ja Instagramiin verrattuna. SDMn artikkelissa julkaistujen numeroiden valossa tämä ”tuntuma” pitää paikkansa, sillä TikTok tuottaa keskimäärin mainostajalle näyttökertoja ja klikkauksia halvemmalla hinnalla, kuin kaksi edellä mainittua kilpailevaa kanavaa.
TikTok-mainonnan keskihinnat (SDM):
- 1000 Näyttökerran keskimääräinen hinta (CPM) oli 0,80 €
- Klikkauksen keskimääräinen hinta (CPC) oli n. 0,10 €
Vertailun vuoksi Instagramin keskihinnat (Neil Patel 2023):
- 1000 Näyttökerran keskimääräinen hinta (CPM) oli 6,17 €
- Klikkauksen keskimääräinen hinta (CPC) oli n. 0,20 – 1,80 €
Miten TikTok-kampanjoiden hinta muodostuu?
TikTok-mainonnan hinta muodostuu useista tekijöistä, kuten mainoskampanjan tavoitteista (Awareness, Consideration, and Conversions), kohderyhmästä, mainosformaatista ja mainosten sijoittelusta. Esimerkiksi kohdennettu mainonta, joka tavoittaa tietyn ikäryhmän tai paikkakunnan, on varmasti kalliimpaa kuin suurelle yleisölle suunnattu, ei niin tarkkaan kohdennettu mainonta. Lisäksi mainosformaatti, kuten video tai kuva, jotka pomppaavat ärhäkämmin esille tai ovat vaikeampia ohittaa, vaikuttavat myös mainosten hinnoitteluun.
Lopullinen hinta riippuu myös mainostajan budjetista ja kampanjan tavoitteista. Jos haluaa välttyä harmailta hiuksilta kamppisten hintoja pohtiessa, kannattaa ottaa yhteyttä digimainosten ammattilaiseen. Näin takaa itselleen ja kampanjalleen tarkan hinnan, ja optimaalisesti käytetyn mainosbudjetin.