Mikä on Facebookin mukautettu konversio? Mukautettu konversio on Facebook -pikselin ominaisuus, jonka avulla voidaan seurata tuloksia, joita Facebookin vakiotapahtumilla ei pysty. Mukautetut konversiot ovat siis itse määritettyjä tapahtumia, joita halutaan seurata esimerkiksi verkkosivuilla. Niiden avulla pystyy optimoimaan mainontaa tietyille tapahtumille, ja myös opettaa tehokkaammin Facebookin algoritmille, minkälaisia toimenpiteitä suorittavia kävijöitä haluat saada sivuillesi.
Mukautettujen konversioiden avulla voit tehdä seuraavanlaisia juttuja:
- Seurata mainosten tuottamia konversiotapahtumia Facebookissa
- Seurata, mitkä kampanjat, mainosjoukot ja mainokset tuottavat konversiota parhaiten
- Poissulkea kohderyhmistäsi käyttäjiä heidän tuottamiensa konversioiden mukaan
- Luoda kaksoisolentokohderyhmiä käyttäjistä, jotka ovat jo tuottaneet konversion
Ennen kuin aloitat mukautettujen konversioiden luomisen
Ennen kun voit luoda mukautettuja konversioita, sinulla täytyy vähintään olla Facebook pikselin pohjakoodi sivuillasi. Jos et tiedä kuinka pikseli asennettaan sivuillesi, apua siihen löydät tästä artikkelista.
Kuinka luodaan URL-tyypin mukautettu konversio?
- Kaikki lähtee liikkeelle Business Managerin puolelta, josta päävalikosta valitaan tapahtumien hallinta (Events Manager). Vasemmalta kolmen poikkiviivan alta löydät päävalikon, josta löydät myös tapahtumien hallinnan.

2. Tapahtumien hallinnassa vasemmalta valikosta löytyy ”mukautetut konversiot”-painike, jota klikkaamalla pääset luomaan kokonaan uusia mukautettuja konversioita, sekä katsomaan aikaisemmin luomiasi.

3. Painike avaa ikkunan, jossa on uuden konversion asetukset. Ensimmäisellä rivillä on mahdollista antaa konversiolle nimi ja jonkunlainen kuvaus. Omasta mielestäni riittää, että antaa konversiolle nimen joka kuvaa sitä, esim. osto, tai jonkun tietyn kiitossivun katselu, niin konversiot eivät sitten mene sekaisin kun niitä alkaa olla paljon.

4. Seuraavalla rivillä on valittava tietolähde, johon halutaan luoda mukautettu konversio. Varmista, että valitset oikean Facebook-pikselin, jos sivustoltasi löytyy useampi pikseli.
5. Valitaan konversiotapahtuman tyyppi. Kaikki URL osoitteen liikenne on oletuksena, ja sen valitsemme.
6. Seuraavassa osiossa päätetään, minkä vakiotapahtuman halutaan asettaa optimointitapahtumaksi. Vakiotapahtuman tulisi olla mahdollisimman lähellä konversiota, eli se voi olla esimerkiksi osto, yhteydenotto, tai vaikka uutiskirjelistalle liittyminen.
Koska haluamme tässä esimerkissä luoda mukautetun yhteydenottotapahtuman, valitsemme yhteydenoton vakiotapahtumaksi. Jatkossa kun näytämme tällä kyseisellä konversiotapahtumalla kampanjoita, Facebook tietää, että sen mainosalgoritmin on löydettävä potentiaalisia yhteydenottajia valitun vakiotapahtuman mukaan.
7. Seuraavaksi määritetään konversion säännöt, joiden mukaan mukautettu konversio rekisteröityy.

URL-tyypin mukautettua konversiota luodessa on käytännössä kaksi vaihtoehtoa, kuinka konversiolle voi määrittää sääntöjä. Yleisin tapa määrittää konversiosääntö on syöttää kenttään URL-osoite, jonka avaamalla konversio rekisteröityy, eli se käytännössä siis laskee tietyn sivun katseluita. Osoitteena voi olla tarkka osoite, tai pätkä osoitteesta, jolloin konversio rekisteröityy monelta eri sivulta.
Toinen mahdollisuus on luoda viittaavan domainin sääntö, eli esimerkiksi jos haluaa seurata Googlen kautta tulevia konversioita, niin lisää viittaavan domainin säännön, joka sisältää sanan ”google”.
Tässä esimerkissä käytämme URL-osoitteen pätkää koska URL-osoitteen tulee sisältää teksti ”kiitos”. URL-pääte -”kiitos” tulee yhteydenoton jälkeen näytettävästä kiitossivusta, jolloin pystymme määrittämään konversioksi yhteydenoton.
8. Lopuksi tarkistetaan, onko kaikki täytetty oikein, ja voidaan viimeistellä konversio painamalla pop-up ikkunan oikeasta alareunasta ”Luo”-painiketta. Tämän jälkeen vierailemalla konversion sisältämällä sivulla, tapahtuman tulisi muuttua aktiiviseksi. Kun mukautettu konversio näyttää vihreää valoa, se on käyttövalmis.
